Τα μουσεία έχουν πάντα τους δικούς τους στυλοβάτες. Εκείνους τους ανθρώπους που εργάζονται χωρίς ωράριο, παίζουν στα δάχτυλα όλες τις συλλογές, γνωρίζουν κάθε πράγμα σε βάθος.
Η Νέλλη Μισιρλή που έφυγε χθες από τη ζωή σε ηλικία 72 ετών μετά από τετραετή μάχη με την επάρατη νόσο, αφιέρωσε όλο τον επαγγελματικό της βίο στην Εθνική Πινακοθήκη. Η επιμελήτρια όχι μόνο εργάστηκε με ακατάπαυστη ενέργεια για την ανάδειξη του σύγχρονου προσώπου του μουσείου, αλλά φρόντισε —με ειδικές μονογραφίες και εκδόσεις— να καλύψει το κενό που υπήρχε στη γνώση μας για την τέχνη που παρήχθη στην Ελλάδα τον 19ο και τον 20ό αιώνα.
Ακόμα και τα τελευταία χρόνια που πάλευε για την υγεία της κατάφερε να ολοκληρώσει μια εμπεριστατωμένη μονογραφία του Νικολάου Λύτρα, που εκδόθηκε από την Εθνική Τράπεζα.
«Για όλους εμάς που πήγαμε αργότερα στην Πινακοθήκη ήταν δασκάλα. Υπόδειγμα ήθους, εργατικότητας, πάντα κεφάτη και εύχαρις, συνδύαζε το δημιουργικό πνεύμα και τον δυναμισμό» λέει η συνάδελφος και φίλη της, Όλγα Μετζαφού στην «Κ».
Η Νέλλη Μισιρλή σπούδασε πρώτα αρχαιολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης. Εν συνεχεία πήγε στο Μόναχο όπου έκανε βασικές σπουδές ιστορίας της Τέχνης αλλά και διδακτορικό με ειδίκευση στον 19ο αιώνα. Έχοντας εξαιρετικές βάσεις και μεγάλη αγάπη για το επάγγελμα που διάλεξε, προσελήφθη στην Εθνική Πινακοθήκη το 1972, όταν διευθυντής ήταν ο Δημήτρης Παπαστάμος. Με τις άοκνες προσπάθειές τους, η Εθνική Πινακοθήκη επιτέλους απέκτησε τη σημερινή της στέγη το 1976.
Τη δεκαετία του ’70 και του ’80 επιμελήθηκε σπουδαίες εκθέσεις Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, ανάμεσα στις οποίες αφιερώματα στον Διαμαντή Διαμαντόπουλο, τον Γκίκα, τον Παπαλουκά, τον Αστεριάδη αλλά και τον Ουίλιαμ Τέρνερ, τον Όσκαρ Κοκόσκα και την έκθεση των Ιμπρεσιονιστών. Επίσης επωμίστηκε την καταγραφή της Συλλογής Κουτλίδη. Η τελευταία μεγάλη της έκθεση ήταν το 2001 για τον Νικόλαο Γύζη, για τον οποίο είχε κάνει και μια εξαιρετική μονογραφία. Η κηδεία της θα γίνει την Παρασκευή στις 4.30 στον Ναό της Αγίας Μαρίνας στην Εκάλη.