Η αυτοκράτειρα Θεοδώρα και το μεγαλείο της βυζαντινής τέχνης μέσα από τα ψηφιδωτά της Ραβένας έγιναν τα χαρακτηριστικά στοιχεία της φθινοπωρινής συλλογής του παριζιάνικου οίκου Chanel. Aλλη μία ένδειξη της σύγχρονης μόδας, που πατάει πάνω σε διαχρονικές αξίες για να επιβιώσει.
Όταν τον περασμένο Δεκέμβριο έγινε η παρουσίαση της ειδικής συλλογής «Παρίσι – Βυζάντιο», που αφορά το φθινόπωρο 2011, ο Καρλ Λάγκερφελντ, εκπρόσωπος του πνεύματος της Κοκό Σανέλ επί της Γης, είχε διαισθανθεί (αν όχι πληροφορηθεί) πως τα πράγματα και για τη μόδα θα δυσκολέψουν. Ακόμη και αν ο οίκος ανήκει στο στρατόπεδο εκείνων που επιθυμούν τον διαχωρισμό της μόδας από τη μαζική κατανάλωση, υπάρχουν κι άλλες προσφορές του ονείρου που προσελκύουν τους εκλεκτούς αγοραστές. Επίθεση λοιπόν μέσα από τον πολιτισμό. Αυτό ήταν το διάταγμα του “Κάιζερ Καρλ” προς τα ατελιέ υψηλής ραπτικής του Παρισιού που συνεργάζονται μαζί του. Και για να συνδέσει το όνομα της Κοκό Σανέλ με μεγάλες στιγμές της ευρωπαϊκής ιστορίας, ανέτρεξε στο παρελθόν της και στο ταξίδι της Σανέλ στη Βενετία το 1920.
Στη βυζαντινή Βασιλική του Αγίου Μάρκου, αφού θαύμασε τα χρυσά ψηφιδωτά του 10ου αιώνα, η Σανέλ εντυπωσιάστηκε από το τέμπλο του ιερού, γνωστό ως Pala D΄ Oro, στολισμένο με περισσότερους από 3.000 πολύτιμους λίθους, σμάλτο και επιχρυσωμένες εικόνες. Από αυτή τη λεπτομέρεια εμπνεύστηκε τότε τα πρώτα της κοσμήματα που τα πέρασε σε φαρδιά βραχιόλια μανσέτες, χρυσές ζώνες, σκουλαρίκια και κουμπιά. Ο Λάγκερφελντ βάζει τις σύγχρονες πινελιές του στη δική του συλλογή με τα βυζαντινά ψηφιδωτά στον ναό του Αγίου Βιταλίου στη Ραβένα. Και συνδέει την Κοκό Σανέλ με την αυτοκράτειρα Θεοδώρα. Ο Λάγκερφελντ φαίνεται ότι πατά πάνω στο δόγμα της Σανέλ έτσι όπως το αποτυπώνει και ο Πολ Μοράν στην αυτοβιογραφική αφήγηση της Κοκό Σανέλ «Η Αύρα της Σανέλ» (κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Αγρα): «Προτιμώ το υπερβολικά καθωσπρέπει. Πρέπει να καλλιεργείς τη μέση οδό: μία υπερβολικά ωραία γυναίκα στενοχωρεί τις άλλες γυναίκες και μία υπερβολικά άσχημη θλίβει το ισχυρό φύλο». Το βυζαντινό αυτοκρατορικό ύφος περνά στις λεπτομέρειες των ρούχων και στα αξεσουάρ της συλλογής «Παρίσι – Βυζάντιο»: οι χρωματιστές ψηφίδες από σμάλτο και χρυσό που πλαισιώνουν την αναπαράσταση της Θεοδώρας και της ακολουθίας της στη Ραβένα γίνονται λεπτές μεταλλικές ζώνες πάνω από τα μάλλινα τουίντ, υφασμένα με χρυσό νήμα, φορέματα. Επίσης μεμονωμένες λεπτομέρειες γίνονται σχέδιο σε κουμπιά πάνω σε σακάκια ή σε τρέσες γύρω από τον λαιμό και τα μανίκια.
«Η μόδα πρέπει να περνάει, γι αυτό και έχουμε εναποθέσει στα χέρια των γυναικών την εύθραυστη ζωή της. Το φθηνό ρούχο δεν μπορεί παρά να έχει αφετηρία του το ακριβό και για να υπάρξει μια “χαμηλή” ραπτική πρέπει πρώτα να έχει υπάρξει μια “υψηλή”». Ο απόηχος από την αύρα της Σανέλ είναι ο λόγος αυτής της συνάντησης μόδας και τέχνης.