Τα μεγάλα μουσεία στο Ηνωμένο Βασίλειο και στις ΗΠΑ έχουν επιτύχει υψηλούς αριθμούς επισκεπτών, επίτευγμα που τους επιτρέπει να εκφράζουν αισιοδοξία για το μέλλον.
Εντυπωσιακά είναι τα στοιχεία που έδωσε χθες στη δημοσιότητα το BBC, ανακοινώνοντας τα αποτελέσματα έρευνας τουριστικού φορέα (VisitEngland). Συνολικά, τα τουριστικά αξιοθέατα στη Βρετανία σημείωσαν αύξηση σε αριθμό επισκεπτών κατά 3%, ποσοστό που συμψηφίζει τη μεγάλη άνοδο (6%) στην επισκεψιμότητα στα μεγάλα δημόσια μουσεία (όπου η είσοδος είναι ελεύθερη) και τη μικρή πτώση (1%) στα αξιοθέατα όπου υπάρχει είσοδος για το κοινό.
Πρώτο μουσείο στη Μεγάλη Βρετανία και δεύτερο στον κόσμο (μετά το Λούβρο) είναι το Βρετανικό Μουσείο, με πάνω από 5.800.000 επισκέπτες το 2010 (αύξηση 5% από το 2009). Ακολουθούν ο Πύργος του Λονδίνου (2.400.000 επισκέπτες), ο Άγιος Παύλος, η Tate Modern, η National Gallery και το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Λονδίνο. Από τα εκτός Λονδίνου μουσεία, στην κορυφή είναι το Μουσείο Ashmolean της Οξφόρδης, όπου παρουσιάστηκε με επιτυχία η έκθεση για την Αρχαία Μακεδονία.
«Ο διεθνής ανταγωνισμός είναι σκληρός», δήλωσε στο BBC ο διευθυντής του VisitEngland, Τζέιμς Μπέρεσφορντ. «Η ποιότητα είναι ο μόνος τρόπος για να κρατήσουμε ικανοποιημένους τους επισκέπτες μας, ώστε να επιθυμούν να επαναλάβουν την επίσκεψή τους στο μέλλον».
Παρότι το Λούβρο είναι το πρώτο στον κόσμο μουσείο σε απόλυτο αριθμό επισκεπτών κατ΄ έτος (πάνω από 8.500.000), τα αμερικανικά μουσεία έχουν και αυτά ιδιαίτερα ανταγωνιστικές επιδόσεις. Το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης ανακοίνωσε αύξηση επισκεπτών (5.680.000 την προηγούμενη σεζόν) και αριθμό μελών για πρώτη φορά λίγο κάτω από 140.000. Είναι εντυπωσιακό ότι ενώ το Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο (που έχει αντίστοιχο κατ’ έτος αριθμό επισκεπτών) έχει δωρεάν είσοδο, το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης έχει ακριβό εισιτήριο και πρόσφατα ανακοίνωσε μάλιστα αύξηση στις τιμές. Από την 1η Σεπτεμβρίου, η είσοδος αυξάνεται στα 25 δολάρια (από 20 δολάρια).
Στο ευρύτερο διεθνές περιβάλλον, ο ανταγωνισμός είναι έντονος καθώς άλλα εξ ίσου μεγάλα και σημαντικά μουσεία όπως αυτό του Πράδο στη Μαδρίτη ολοκλήρωσαν πρόσφατα εκτενές πρόγραμμα ανακαίνισης, ευελπιστώντας παράλληλα να καταρρίψουν το δικό τους ρεκόρ προσελεύσεων. Το Πράδο φιλοδοξεί να ξεπεράσει τα 3,5 εκατ. επισκέπτες ετησίως σε διάστημα λίγων ετών από τώρα. Για να έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης, το Μουσείο της Ακρόπολης στην Αθήνα δέχθηκε πέρυσι πάνω από 1,3 εκατ. επισκέπτες, ιδιαίτερα αξιόλογη επίδοση, που το κατατάσσει στα μεγάλα του κόσμου από πλευράς εισιτηρίων.
Η πρωτιά του Βρετανικού Μουσείου στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι παγιωμένη και η απόσταση που το χωρίζει από τα αμέσως επόμενα είναι μεγάλη. Αυτό που μοιάζει σημαντικό είναι ότι η αγορά του πολιτισμού στην Αγγλία, εκείνη που υποστηρίζεται από τον τουρισμό, όπως και τα θέατρα στο Γουέστ Εντ, δείχνει να ανακάμπτει.