Στο μουσείο «μπαίνει» από τον Σεπτέμβριο η Τράπεζα της Ελλάδος. Οχι διότι δεν θα έχει πλέον λόγο ύπαρξης εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, αλλά για να αποκαλύψει την ιστορία των 30 κτιρίων της ανά τη χώρα, μια ιστορία που απέχει πολύ από τραπεζογραμμάτια, επιτόκια και δάνεια.
Πρωταγωνιστικό ρόλο στην έκθεση – μία από τις πρώτες που θα ανοίξουν τη χειμερινή σεζόν για το Μουσείο Μπενάκη – θα έχει το κεντρικό κτίριο της Τραπέζης που δεσπόζει στην οδό Πανεπιστημίου, «ένα από τα σημαντικότερα κτίρια της Αθήνας που καταφέρνει να συμβιβάσει την κλασική μορφή με τη μοντέρνα θεώρηση και συνδιαλέγεται άριστα με την απέναντι τριλογία – Βιβλιοθήκη, Πανεπιστήμιο, Ακαδημία» επισημαίνει στα «ΝΕΑ» η αρχιτέκτων – καθηγήτρια του ΕΜΠ Μάρω Καρδαμίτση – Αδάμη, η οποία ανακάλυψε στο αρχείο της Τραπέζης περισσότερα από 10.000 σχέδια, επιλογή των οποίων θα φιλοξενηθούν στην έκθεση (Κτίριο Πειραιώς, 15/9-27/11).
Επί τη ευκαιρία οι επισκέπτες θα ανακαλύψουν τις επιπλέον 21 συμμετοχές στον διαγωνισμό για την ανέγερση του κτιρίου που δεν εγκρίθηκαν – ανάμεσά τους το δίδυμο Βασίλης Κασσάνδρας και Λεωνίδας Μπόνης που έχουν σχεδιάσει το γειτονικό Μετοχικό Ταμείο Στρατού, ενώ εκείνοι που τελικά κατάφεραν να κερδίσουν ήταν ο Κίμων Λάσκαρης (έργο του και οι προσφυγικές πολυκατοικίες στην Αλεξάνδρας) και ο Δημήτρης Τριποδάκης (αρχιτέκτων ανάμεσα σε άλλα του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου στην οδό Πεσμαζόγλου). Θα γνωρίσουν δε την ιστορία του κεντρικού κτιρίου και των 29 υποκαταστημάτων της Τραπέζης που ιδρύθηκε το 1928 μέσα από σχέδια, φωτογραφίες και έπιπλα εποχής.
Το πλούσιο πρόγραμμα του Μουσείου Μπενάκη ώς τα Χριστούγεννα έχει περισσότερο εικαστικό χαρακτήρα, καθώς λείπουν οι αμιγώς αρχαιολογικές εκθέσεις. Η αυλαία θα σηκωθεί με τους μύθους του Αισώπου όπως τους αποτύπωσε με τον χρωστήρα του ο Μανώλης Χάρος και ο τρόπος με τον οποίο τους «διάβασαν» οι καλλιτέχνες επί 2.500 χρόνια (Κουμπάρη, 7/9-16/10).
Το χιούμορ – πιο απαραίτητο από ποτέ – θα δώσει δυναμικά το «παρών» (Πειραιώς 21/9-2/10). Τριάντα γελοιογράφοι στήνουν τη δική τους εγκατάσταση καθώς διατείνονται ότι «το χιούμορ δεν περνάει κρίση». Και μέσα από την έκθεσή τους «Με το (Μ)Πενάκη των γελοιογράφων» θα επιχειρήσουν να αποδείξουν ότι «η γελοιογραφία δεν καλουπάρεται από την παρουσία της στον Τύπο και δεν κομπλεξάρεται που ασχολείται με το επίκαιρο και το εφήμερο».
Ο αιρετικός της βρετανικής εικαστικής σκηνής Ντέμιαν Χερστ, μετά την παρουσίαση της «Νέας θρησκείας» του – της έκθεσης στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη την άνοιξη -, κατεβαίνει στην Πειραιώς (21/9 -27/11) για να μας φέρει μεταξύ των άλλων και τη χαρακωμένη από ξυράφια και τυλιγμένη με συρματόπλεγμα ασημένια καρδιά του και τον σταυρό του φτιαγμένο από χάπια σε μια σειρά έργων που θέτουν ερωτήματα γύρω από την επιστήμη, η οποία έχει αναδειχθεί πλέον σε νέα θρησκεία.