Ένα μυστήριο που έχει απασχολήσει ειδικούς και εραστές της τέχνης επί αιώνες και έχει οδηγήσει σε αμέτρητες θεωρίες φιλοδοξούν να λύσουν το επόμενο διάστημα Ιταλοί ερευνητές. Απώτερος στόχος της έρευνάς τους είναι η πιστοποίηση της ταυτότητας της γυναίκας που μας είναι γνωστή ως Μόνα Λίζα και εικονίζεται στο αριστούργημα του Λεονάρντο ντα Βίντσι.
Σύμφωνα με μία από τις θεωρίες που επικρατούν η Μόνα Λίζα ήταν στην πραγματικότητα η Λίζα Τζεραρντίνι, σύζυγος ενός πλούσιου εμπόρου μεταξιού, του Φραντσέσκο ντελ Τζιοκόντο – άλλωστε ο πίνακας είναι γνωστός στα ιταλικά ως Λα Τζιοκόντα. Ο Τζιόρτζιο Βαζάρι, καλλιτέχνης και βιογράφος του 16ου αιώνα, είχε γράψει ότι ο Λεονάρντο ζωγράφισε ένα πορτρέτο της γυναίκας του Τζιοκόντο.
Πριν από λίγα χρόνια, ένας ερασιτέχνης Ιταλός ιστορικός ανακοίνωσε ότι βρήκε το πιστοποιητικό θανάτου της Τζεραρντίνι που δείχνει ότι πέθανε στις 15 Ιουλίου του 1542 και ετάφη στη μονή της Αγίας Ούρσουλας, στο κέντρο της Φλωρεντίας. Στο μοναστήρι αυτό θα ξεκινήσουν ανασκαφές οι Ιταλοί ερευνητές, προκειμένου να εντοπίσουν το λείψανό της, όπως δήλωσε ο Σιλβάνο Βιντσέτι, ιστορικός της Τέχνης και επικεφαλής της ομάδας.
Η συγκεκριμένη ομάδα έχει ήδη ανασυγκροτήσει το πρόσωπο κάποιων Ιταλών καλλιτεχνών βάσει κρανίων τους, ενώ πέρυσι ανακοίνωσε ότι ταυτοποίησε οστά του Καραβάτζιο. Αν εντοπιστούν οστά της Τζεραρντίνι, οι ερευνητές θα τα χρονολογήσουν με τη μέθοδο του άνθρακα και θα συγκρίνουν το DNA με αυτό από τα οστά των παιδιών της, κάποια από τα οποία είναι θαμμένα σε μια βασιλική, επίσης στη Φλωρεντία.
Τέλος, αν βρεθούν θραύσματα από το κρανίο της σε σχετικά καλή κατάσταση, οι ερευνητές θα επιχειρήσουν να ανασυγκροτήσουν το πρόσωπό της.
Πηγή: Το Βήμα, 6/4/2011
Β.Η.