Με δύο εκατομμύρια επισκέπτες από όλον τον κόσμο στον έναν χρόνο της λειτουργίας του, με διεθνή απήχηση και εξαιρετικές κριτικές, το νέο Μουσείο της Ακρόπολης στον απολογισμό των πεπραγμένων του εν όψει της επετείου των εγκαινίων του στις 20 Ιουνίου βγαίνει κερδισμένο. Και αν οι αριθμοί μιλούν για την ανταπόκριση του κόσμου, η εικόνα του μουσείου χθες το μεσημέρι με τους 40 βαθμούς υπό σκιάν ήταν η καλύτερη απόδειξη. Η προσέλευση των επισκεπτών αμείωτη, η τάξη υποδειγματική, η δροσιά μοναδική.
Μια γιγαντοαφίσα στο προαύλιο με το πορτρέτο του Περικλή πληροφορεί το κοινό για την περιοδική έκθεση που είναι αφιερωμένη στον δημιουργό του αθηναϊκού κλασικού θαύματος. Και στον υπαίθριο αρχαιολογικό χώρο κάτω από το μουσείο αρχαιολόγοι και συντηρητές εργάζονται για την αποκατάστασή του προκειμένου να παραδοθεί στο κοινό. Μέσα στο κτίριο από την προνομιακή θέση τους, που εποπτεύει τον χώρο, οι Καρυάτιδες κοιτάζουν ευχαριστημένες.
Μα όλα είναι τέλεια; Δεν θα μπορούσε να το ισχυρισθεί κανείς. Ο διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης όμως κ. Δημήτρης Παντερμαλής, οπαδός της «στωικής σχολής», όπως έχει αποδειχθεί από τα χρόνια της ανέγερσης του μουσείου, δεν διαμαρτύρεται. Αλλά ούτε θέλει να μιλάει για τα προβλήματα. «Μέσα στον πρώτο χρόνο πέρασαν από σκληρή δοκιμασία οι αντοχές του μουσείου και η λειτουργικότητά του, αλλά οι ατέλειες και αστοχίες που επισημάνθηκαν αντιμετωπίστηκαν άμεσα» είπε στον απολογισμό του, προσθέτοντας ότι με βάση αυτή την πείρα έγινε ένας ρεαλιστικός προγραμματισμός για τη συντήρηση και την τεχνική διαχείριση κατά τα επόμενα χρόνια.
Με το Μουσείο Ακρόπολης άλλωστε γίνεται ένα «πείραμα», καθώς είναι το πρώτο δημόσιο μουσείο της χώρας που λειτουργεί ως Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου με ΔΣ και μια κάποια ευελιξία, από την άλλη όμως με προβλήματα που απορρέουν εξ αυτού. Αίφνης το ΠΔ για τη λειτουργία του δεν έχει υπογραφεί ακόμη. Ενώ για τις διάφορες δραστηριότητές του το μουσείο πληρώνει ΦΠΑ!
Παρ΄ όλα αυτά, «η πιο τολμηρή φιλοδοξία του είναι να καλύπτει όσο γίνεται τις δαπάνες του με τα δικά του έσοδα» λέει ο κ. Παντερμαλής. Και όμως η πολιτική του μουσείου για χαμηλό εισιτήριο και συγκρατημένες τιμές στο εστιατόρια και στα πωλητήρια θα συνεχισθεί.
Όσον αφορά το καλλιτεχνικό μέρος, στα αθέατα εργαστήρια μαρμάρων που βρίσκονται στα υπόγεια του μουσείου ολοκληρώνεται από έμπειρους τεχνίτες η ανασυγκρότηση του κίονα που έφερε το άγαλμα της Νίκης του Καλλιμάχου, προκειμένου να τοποθετηθεί σε λίγο καιρό στην έκθεση. Παρόμοιο έργο επιτελείται σε μία μετόπη στη νότια πλευρά του Παρθενώνα. Εξάλλου νέα προπλάσματα κτιρίων της Ακρόπολης εμπλουτίζουν ήδη τον χώρο.
Περικλής σε μουσική δωματίου
«Η έκθεση είναι μικρή αλλά έχει ισχυρό μήνυμα:Να πάνε οι επισκέπτες στον όροφο του Παρθενώνα “υποψιασμένοι” σχετικά με την αθηναϊκή δημοκρατία που δημιούργησε αυτά τα αριστουργήματα και έχοντας κάνει τη γνωριμία με τον άνθρωπο στον οποίο οφείλονται». Αυτό είναι το σκεπτικό της έκθεσης «Περικλής Ξανθίππου», όπως το διατύπωσε ο κ. Παντερμαλής, ο οποίος μάλιστα την προσομοίασε με «μουσική δωματίου». Πράγματι, πρόκειται για 30 μόνον αντικείμενα, επιλεγμένα ένα προς ένα ωστόσο, προκειμένου να αναδειχθούν οι ιστορικές, κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες της εποχής και η προσωπικότητα του ίδιου του Περικλή. Μαρμάρινα ανάγλυφα, όστρακα οστρακισμού, ένα μαρμάρινο κληρωτήριο όπου ψήφιζαν για την ανάδειξη ανώτατων αξιωματούχων, νομίσματα, το γνωστό ανάγλυφο με την τριήρη και τους κωπηλάτες ως υπόμνηση της κυριαρχίας της Αθήνας στη θάλασσα, και φυσικά το πορτρέτο του Περικλή, ρωμαϊκό αντίγραφο (1ος αι. μ.Χ.) έργου του Κρησίλα (Μουσείο Βερολίνου). Τα εγκαίνια θα γίνουν στις 20 Ιουνίου, ενώ η είσοδος για την έκθεση θα είναι ελεύθερη.
Πηγή: Το Βήμα, Μ. Θερμού, 18/6/10