Σε μια φωτογραφία του Ελβετού φωτογράφου Φρεντερίκ Μπουασονά (1858-1946), οι αρχαιολογικοί χώροι της Ακρόπολης και του Ωδείου του Ηρώδου του Αττικού δεν έχουν ακόμη μελετηθεί και περιφραχθεί από τους αρχαιολόγους.
Έτσι λοιπόν, αυτά τα δύο αρχαιολογικά μνημεία είναι κομμάτια της πόλης των Αθηνών. Βρισκόμαστε στις αρχές του αιώνα, το 1903: ένας τσοπάνης με ριγμένη την κάπα στους ώμους του βόσκει τα πρόβατά του στη σημερινή Διονυσίου Αρεοπαγίτου, που είναι ακόμη ένα χωράφι γεμάτο χόρτα και λουλούδια.
Σε μια άλλη, τραβηγμένη τον 19ο αιώνα, αιώνα των αρχαίων ερειπίων, η λεωφόρος Συγγρού φυσικά και δεν υπάρχει. Είναι φωτογραφία του 1869 και την υπογράφει ο Γουίλιαμ Τζέιμς Στίλμαν (1828 – 1901). Απεικονίζει τον αρχαιολογικό χώρο του Ολυμπίου Διός, με τα νερά του ποταμού Ιλισού να έχουν πλημμυρίσει τη γύρω περιοχή. Σ’ ένα μικρό ύψωμα η Αθήνα… θυμίζει Μύκονο, αφού πάνω του είναι «καρφωμένος» ένας ανεμόμυλος.
Πρόκειται για ψηφίδες της έκθεσης «Η δημιουργική φωτογραφία στην αρχαιολογία. Από τους ταξιδιώτες φωτογράφους του 19ου αιώνα στη δημιουργική φωτογραφία του 20ού», που θα γίνει στο πλαίσιο της 7ης Διεθνούς Εκθεσης Βιβλίου της Θεσσαλονίκης (22 με 25 Απριλίου). Εκτίθενται 76 φωτογραφίες σε άσπρο και μαύρο, που καλύπτουν την περίοδο από το 1853 έως σήμερα. Τα έργα υπογράφουν οι Τζέιμς Ρόμπερτσον, Δημήτριος Κωνσταντίνου, Γουίλιαμ Τζέιμς Στίλμαν, Πέτρος Μωραΐτης, Κωνσταντίνος Αθανασίου, Αντον Σιλμπερχούμπερ, Φρεντερίκ Μπουασονά, Βάλτερ Χέγκε, Χέρμπερτ Λιστ, Γκέστα Χέλνερ και Σωκράτης Μαυρομμάτης, που είναι και επιμελητής της έκθεσης.
Η έκθεση εντάσσεται στη μεγάλη θεματική έκθεση «Η Αρχαιότητα και Εμείς», που είναι αφιερωμένη στους αρχαίους πολιτισμούς και στις μεταξύ τους σχέσεις και αλληλεπιδράσεις. Στοχεύει να αναδείξει την αρχαιότητα απ’ όπου προήλθαμε και η οποία είναι ακόμη ζωντανή στη γλώσσα και τον πολιτισμό μας. Θα φιλοξενηθούν περισσότεροι από οκτακόσιοι ελληνόφωνοι τίτλοι: δοκίμια, μελέτες, λευκώματα, αλλά και πεζογραφικά και ποιητικά βιβλία, εμπνευσμένα από τη θεματολογία της αρχαιότητας.
Ειδικότερα, η φωτογραφική έκθεση έχει σκοπό να ανιχνεύσει την εικαστική διάσταση της αρχαιολογικής φωτογραφίας και την εξέλιξή της από τον 19ο αιώνα ώς σήμερα. Αποτελείται από πέντε ενότητες, η καθεμιά από τις οποίες περιλαμβάνει φωτογραφίες, που ανέδειξαν νέες τάσεις στην απεικόνιση των αρχαιοτήτων ή πρότειναν μια νέα ματιά, που «έβλεπε» πέρα από το προφανές.
Επειδή σ’ αυτή δεν εξετάζεται η ιστορική αξία των φωτογραφιών, αλλά η αισθητική τους απόλαυση, προτιμήθηκε η αναπαραγωγή τους να μην παραπέμπει στις πρωτότυπες εκτυπώσεις της εποχής. Έγινε με σύγχρονα μέσα, για να αποδοθεί το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, χωρίς τα ίχνη του χρόνου.
Οι φωτογραφίες, που ανήκουν στο Μουσείο Μπενάκη, πρωτοπαρουσιάστηκαν στην Thomas J. Walsh Art Gallery του Πανεπιστημίου του Fairfield στις ΗΠΑ, τον Σεπτέμβριο του 2007.
Στο ίδιο περίπτερο θα στεγαστεί και η έκθεση «Χαρτί, ένα τέχνημα πολιτισμού: δύο χιλιετίες ιστορίας σε Ανατολή και Δύση». Στηρίζεται στις πολυετείς έρευνες των συλλεκτών Μαρίνου Βλέσσα και Μαρίας Μαλακού, σε συνεργασία με τις εκδόσεις «Αιώρα». Περιλαμβάνει αντικείμενα και εργαλεία της χειροποίητης χαρτοποιητικής τέχνης, δείγματα πολλών ειδών χαρτιού, σπάνια βιβλία και φωτογραφικό υλικό. Τα εκθέματα προέρχονται από την Ανατολική Ευρώπη, τον αραβικό κόσμο και τη Δυτική Ευρώπη.
Πηγή: Ελευθεροτυπία, Β. Καλαμάρα, 20/4/10
http://www.enet.gr/?i=news.el.texnes&id=153438