Αφού έδωσαν οκτώ χρυσά στεφάνια, νομίσματα και κοσμήματα (από εκατοντάδες τάφους) οι ανασκαφές για το Μετρό της πόλης, αποκαλύπτουν τώρα κυρίως βυζαντινά κτίρια.
Oι πρώτες αποκαλύψεις της ανασκαφής – διάνοιξης για το Μετρό της Θεσσαλονίκης χάρισαν στους αρχαιολόγους άφθονο χρυσάφι. Χρυσά στεφάνια και συνολικά 4.000 αντικείμενα βρέθηκαν αρχικά κυρίως κάτω από το Συντριβάνι και την Πανεπιστημιούπολη.
Κι ενώ οι ανασκαφές συνεχίζονται και ο χρυσός φαίνεται πως στέρεψε, οι αρχαιολόγοι εξακολουθούν να ανακαλύπτουν «θησαυρούς» κάτω από τη σύγχρονη πόλη. Μόνον που πλέον είναι ρωμαϊκές και βυζαντινές συνοικίες, δρόμοι, ναοί και μεγάλα κτίρια, ενώ η σκαπάνη «πέφτει» συνεχώς σε ακτέριστους τάφους, σύμφωνα με ανακοινώσεις για την αρχαιολογική σοδειά τη χρονιά που πέρασε.
Η ιστορική διαχρονία της πόλης, ακόμη και χωρίς χρυσή περιουσία, είναι πανταχού παρούσα και τα ευρήματα καλύπτουν τουλάχιστον 23 αιώνες παρουσίας (από τον 3ο π. Χ αι. έως τον 20ό αι.), σύμφωνα με τις εισηγήσεις της προϊσταμένης της ΙΣΤ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων Λίλιαν Αχειλαρά, στο 23ο Αρχαιολογικό Συνέδριο της Θεσσαλονίκης.
Κατά τις εισηγήσεις δε και των αρχαιολόγων της 9ης Εφορείας Βυζαντινών Μνημείων Μ. Παϊσίδου, Σ. Βασιλειάδου και Σ. Τζεβρένη, η συνολική αρχαιολογική «σοδειά» των τελευταίων τριών ετών υπήρξε ενδιαφέρουσα αλλά ιδιαίτερα δύσκολη, καθώς πολλά από τα ευρήματα αποκαλύπτονται και πέρα από τις «τρύπες» για το Μετρό, κάτω δηλαδή από δομημένους χώρους, και είναι αδύνατο να ερευνηθούν. Κάποια απ΄ αυτά, όπως τρίκλιτη βασιλική του 4ου-7ου αιώνα που βρέθηκε στις ανασκαφές για τον Σταθμό «Συντριβάνι», θα μετατοπισθούν πάνω σε ράγες, ενώ κάποια άλλα, αφού μελετηθούν, αναμένεται να καταχωθούν.
Μέχρι σήμερα τα ευρήματα της ΙΣΤ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων εξακολουθούν να φυλάσσονται στις αποθήκες- κοντέινερ απέναντι από το Ποσειδώνιο Κολυμβητήριο, ενώ τα ογκώδη ευρήματα (τέσσερις τάφοι, μαρμάρινες σαρκοφάγοι κ.ά.) έχουν ήδη μεταφερθεί σε νέες αποθήκες που παραχωρήθηκαν στην περιοχή Καλοχωρίου. Οι ρυθμοί των αρχαιολόγων (και κυρίως των υπηρεσιών, όπως του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου που έκανε ακόμη και οκτάμηνο για να γνωμοδοτήσει) είναι μάλλον αργοί και σε συνδυασμό με τα προβλήματα που δημιουργούν οι καθυστερήσεις των τεχνικών εργασιών του Μετρό έγιναν η αιτία ακόμα και για εισαγγελική έρευνα έπειτα από καταγγελίες επαγγελματιών που πλήττονται από την κατάληψη δρόμων και πεζοδρομίων.
Με πρόσφατη πάντως παρέμβαση της γενικής γραμματέως του υπουργείου Πολιτισμού, οι εργασίες των αρχαιολόγων και κυρίως οι αποφάσεις του ΚΑΣ για την τύχη των ευρημάτων επισπεύδονται.
Πηγή: Τα Νέα, Β. Χαρισοπούλου, 15/3/10