Σημαντικά στοιχεία για τη μελέτη των θαλάσσιων εμπορικών δρόμων της κλασικής περιόδου και τη διακίνηση των εμπορευμάτων στη νοτιοδυτική περιφέρεια των Κυκλάδων πιστεύουν οι αρχαιολόγοι ότι θα προσφέρει η υποβρύχια έρευνα στο ναυάγιο της Πολυαίγου.
Το Νοέμβριο του προηγούμενου έτους κλιμάκιο της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων πραγματοποίησε υποθαλάσσια προκαταρκτική έρευνα στο θαλάσσιο χώρο της νήσου Πολυαίγου, αναζητώντας ναυάγιο το οποίο είχε υποδειχθεί από το 2004 στην Εφορεία.
Πράγματι, στη διάρκεια της έρευνας και σε βάθος 25-49 μέτρων εντοπίστηκε το αρχαίο πλοίο, το οποίο ήταν κατάφορτο από αμφορείς που βρίσκονται σήμερα διεσπαρμένοι σε δύο κύριες συγκεντρώσεις, ενώ βρέθηκαν και τμήματα από τις άγκυρές του.
Από το σύνολο των αμφορέων ανελκύστηκαν 4 ακέραιοι οξυπύθμενοι μεταφορικοί αμφορείς και δύο επιτραπέζιοι αμφορίσκοι. Η τυπολογική ανάλυση κατέδειξε ότι το σύνολο του φορτίου θα πρέπει να χρονολογηθεί στα τέλη του 5ου έως και το πρώτο μισό του 4ου αιώνα π.Χ., ενώ αναγνωρίστηκαν τρεις τουλάχιστον τύποι αμφορέων, εκ των οποίων ο ένας προέρχεται από την Πεπάρηθο (Σκόπελο), και οι υπόλοιποι εμφανίζουν στενή τυπολογική συγγένεια με εργαστήρια αμφορέων της κλασικής περιόδου του βορείου Αιγαίου.
Το ναυάγιο τεκμηριώθηκε φωτογραφικά με την εκπόνηση ενός φωτομωσαϊκού υψηλής ευκρίνειας, κινηματογραφήθηκε, ενώ παράλληλα βρίσκονται σε εξέλιξη οι απαραίτητες ενέργειες για την κήρυξη της θαλάσσιας περιοχής ως ενάλιου αρχαιολογικού χώρου.
Το κλιμάκιο που πραγματοποίησε την έρευνα αποτελούνταν από τους Ηλία Σπονδύλη, Γεώργιο Κουτσουφλάκη, Ευστάθιο Στάθη (καταδυόμενους αρχαιολόγους), τους τεχνικούς βυθού Πέτρο Τσαμπουράκη και Λουδοβίκο Μερσενιέ και τον καταδυόμενο φωτογράφο-κινηματογραφιστή Βασίλειο Μεντόγιαννη, ενώ η υποβρύχια έρευνα στο ναυάγιο θα συνεχιστεί το 2010.
Πηγή: Δελτίο Τύπου ΥΠ.ΠΟ.Τ., 26/1/2010
Β.Η.