Το 1930, ήδη καθιερωμένη συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων, η Άγκαθα Κρίστι (1890-1976) παντρεύεται σε δεύτερο γάμο τον αρκετά νεότερό της άγγλο αρχαιολόγο Max Mallowan (1904-1978), που είχε γνωρίσει στην ανασκαφή της Ουρ, σε ένα από τα ταξίδια της στην Ανατολή με το Orient Express. Ωστόσο, οι επισκέψεις της σε διάφορες αρχαιολογικές θέσεις αλλά και τα μυθιστορήματα και τα θεατρικά έργα που είχε γράψει πρωτύτερα φανερώνουν ότι το ενδιαφέρον της για την αρχαιολογία της Αιγύπτου και της Μεσοποταμίας ήταν εξίσου έντονο και πριν από αυτή τη σχέση.
Τα τριάντα επόμενα χρόνια η Άγκαθα Κρίστι συντρόφευε το σύζυγό της Max Mallowan σε διάφορες αρχαιολογικές αποστολές στο Ιράκ και τη Συρία (Ur, Nineveh, Tell Arpachiyah, Nimrud, Chagar Bazar, Tell Brak): τα εξαιρετικά ευρήματα αυτών των ανασκαφών έθεσαν τις βάσεις της αρχαιολογίας της Μεσοποταμίας.
Ο Max Mallowan περιγράφει την πολύτιμη συμπαράσταση της γυναίκας του στον πρόλογο του βιβλίου του, Nimrud and its Remains (1966): η αεικίνητη Άγκαθα Κρίστι συμμετείχε ενεργά στις ανασκαφές και τις έρευνες επιφανείας, στην καταγραφή, τη φωτογράφιση και τη συντήρηση των ευρημάτων, προσεγγίζοντας ταυτόχρονα με ενδιαφέρον και ευαισθησία τους ντόπιους κατοίκους κάθε περιοχής.
Τις εμπειρίες από την αρχαιολογική της δράση αφηγείται με χιούμορ στα απομνημονεύματά της, με τίτλο Come, Tell Me How You Live: an Archaeological Memoir (1946). Από τις γνώσεις της για τις ανασκαφές η Άγκαθα Κρίστι άντλησε έμπνευση και ιδέες για δύο τουλάχιστον από τα γνωστότερα μυθιστορήματά της, Murder in Mesopotamia (1936) και Appointment with Death (1938).
Δεν είναι άλλωστε τυχαίος ο παραλληλισμός της μεθόδου διαλεύκανσης των φόνων με την αρχαιολογική διαδικασία της αποκάλυψης των ευρημάτων, που προτείνει ο ήρωάς της, ο ντετέκτιβ Ηρακλής Πουαρό, στο μυθιστόρημα Death on the Nile (1937).
Κ.Χ.