«Yπάρχει πραγματικά θησαυρός στην Καστοριά. Ο μύθος του Δράκου που φυλάει το σπήλαιο της περιοχής, δεν είναι τελικά απλά ένας μύθος. Όλοι μας πρέπει να πολεμήσουμε το δράκο της γραφειοκρατίας, της αναξιοπιστίας και των διαδικασιών για να βρούμε το θησαυρό, να υλοποιήσουμε το όραμα της πράσινης ανάπτυξης» ανέφερε ο υπουργός Πολιτισμού Παύλος Γερουλάνος, κατά τα επίσημα εγκαίνια της Σπηλιάς του Δράκου, ενός σπηλαίου ιδιαίτερης φυσικής ομορφιάς που άνοιξε τις πύλες του για το κοινό.
«Έχουμε το θησαυρό στα χέρια μας. Το θέμα είναι να νικήσουμε το δράκο. Αυτή είναι και η πρόθεση της κυβέρνησης. Ήδη, οι υπηρεσίες του υπουργείου ξεκίνησαν να εργάζονται, ώστε να αντιμετωπίσουμε τα κακώς κείμενα» πρόσθεσε.
Το σπήλαιο είναι εξοπλισμένο με τα πιο σύγχρονα συστήματα ανακύκλωσης του αέρα και διατήρησης της ισορροπίας του κλίματος, γεγονός που το καθιστά ένα από τα πιο σύγχρονα σπήλαια των Βαλκανίων. Εκεί έχει εγκατασταθεί, μεταξύ άλλων, ηλεκτρονικό σύστημα που ελέγχει τη μετακίνηση των βράχων στο εσωτερικό της σπηλιάς, ώστε να υπάρχει ανά πάσα στιγμή ενημέρωση για τις γεωλογικές μεταβολές.
Οι προσπάθειες για την αξιοποίηση του σπηλαίου ξεκίνησαν από το 1998. Από τότε κατασκευάστηκαν ειδικές διαδρομές, κατάλληλα διαμορφωμένες, με σεβασμό στο περιβάλλον και μια πλωτή γέφυρα, από την οποία μπορεί κανείς να δει τις επτά λίμνες που υπάρχουν μέσα στη σπηλιά.
«Είναι το μοναδικό σπήλαιο στην Ελλάδα με λίμνες γλυκού νερού. Αυτό συμβαίνει λόγω της εγγύτητας με τη λίμνη της Καστοριάς» είπε ο δήμαρχος της πόλης Γιάννης Τσαμίσης. Σημειώνει εξάλλου ότι λόγω της ιδιαιτερότητας του κλίματος του σπηλαίου δεν επιτρέπεται η είσοδος σε ομάδες άνω των 12 ατόμων, ώστε να αναπληρώνεται ο αέρας στο εσωτερικό του.
Η Σπηλιά του Δράκου εντοπίστηκε το 1940 από κατοίκους της Καστοριάς και πήρε το όνομά της από την είσοδό της που έχει τη μορφή στόματος δράκου. Μάλιστα, ο μύθος της περιοχής αναφέρει ότι ο δράκος φύλαγε τη σπηλιά και έριχνε φλόγες από το στόμα του σε όποιον τολμούσε να πλησιάσει. Ακολούθησαν εξερευνήσεις και χαρτογραφήσεις του σπηλαίου το 1954, το 1963, το 1967 και το 1977, ενώ η πρώτη προσπάθεια διαμόρφωσης του χώρου της εισόδου έγινε το 1985.
Πηγή: in.gr, Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ, 29/12/09