Αυτό το μουσείο τι θ΄ απογίνει; Άδειο, άψυχο, ανεκμετάλλευτο, ένα κτίριο στα αζήτητα είναι το παλαιό Μουσείο της Ακρόπολης επάνω στον Ιερό Βράχο. Θύμα των εντατικών προσπαθειών που καταβλήθηκαν για τα εγκαίνια του νέου Μουσείου της Ακρόπολης, έμεινε στα μετόπισθεν, πράγμα φυσικό για κάποιο διάστημα, το οποίο όμως καθίσταται προβληματικό αν παραμείνει έτσι για πολύ. Ωστόσο ολοκληρωμένες μελέτες δεν υπάρχουν, η επιστημονική επιτροπή που είχε αναλάβει την οργάνωσή του κατόρθωσε να πραγματοποιήσει μόνο δύο συναντήσεις- εξαιτίας της προετοιμασίας του νέου μουσείου πάντα και, το κυριότερο, δεν υπάρχουν χρήματα. Εγκαταλείπεται λοιπόν αυτό το μουσείο;
Πριν από έναν-ενάμιση χρόνο ουδείς έβλεπε τέτοιο μέλλον για το ιστορικό κτίριο. Αντιθέτως, διαμορφώθηκε μια συγκεκριμένη πρόταση για τη χρήση του, η οποία και εγκρίθηκε από το Συμβούλιο Μουσείων του υπουργείου Πολιτισμού. «Το μουσείο θα παρουσιάζει την ιστορία του βράχου της Ακρόπολης και των μνημείων της, έτσι ώστε οι επισκέπτες να αντλούν όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για αυτά και να αντιλαμβάνονται καλύτερα τη σημασία και την αξία τους» λέει ο έφορος Ακροπόλεως κ. Αλέκος Μάντης. Προς τούτο συστάθηκε ομάδα εργασίας στην οποία, εκτός από τον ίδιο, συμμετέχουν μεταξύ άλλων οι Χριστίνα Βλασσοπούλου, Φανή Μαλλούχου-Τufano, Μανόλης Κορρές, Άγγελος Ματθαίου, Κατερίνα Παράσχη κ.ά. Μετά τις εκλογές, όμως, η επιτροπή δεν έχει συνεδριάσει, τυπικά άλλωστε δεν είναι καν βέβαιο το ότι υπάρχει! Ούτε είναι δυνατόν να προεξοφλήσει κανείς τις προθέσεις της νέας ηγεσίας του ΥΠΠΟ σχετικά με το μουσείοαν δηλαδή θα υπάρξουν αλλαγές. Εκείνο που υπάρχει είναι μια πρόταση για το κέλυφος του μουσείου και για την προσαρμογή του στις νέες απαιτήσεις- συμπεριλαμβανομένων των μηχανολογικών-, η οποία έγινε από τον αρχιτέκτονα του Οργανισμού Ανέγερσης Νέου Μουσείου Ακροπόλεως κ. Τσαγκαράκη . Προϋπολογισμός όμως δεν υφίσταται, αφού δεν έχουν προσδιορισθεί οι εργασίες που απαιτούνται ώστε να προκύψει το κοστολόγιο. Από πού και πώς λοιπόν μπορεί να υπάρξει χρηματοδότηση; Μόνον αν εγγραφεί στον προϋπολογισμό της Α΄ Εφορείας Αρχαιοτήτων ή αν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ- παρ΄ ότι αυτή τη στιγμή είναι τελείως ανώριμο. Με λίγα λόγια, το έργο, ή έστω η ιδέα του, βρίσκεται ακόμη στα σπάργανα.
Τ ο κτίριο σήμερα είναι ένα άδειο κουφάρι, ευτυχώς καθαρό, αφού έχουν απομακρυνθεί τα μπάζα που προέκυψαν μετά την αποκόλληση των γλυπτών και την καθαίρεση των βάθρων. Ετσι πάντως αποκαλύφθηκε και η καταστροφή του δαπέδου (μωσαϊκό) στα σημεία όπου ακουμπούσαν οι βάσεις των αγαλμάτων. Τα μέλη της επιτροπής μάλιστα προβληματίζονται για τη διατήρησή του ή την επικάλυψή του με νέο, αν και στη δεύτερη περίπτωση θα χρειαστεί η αποκοπή της βάσης της θύρας εισόδου. Όλα αυτά, βεβαίως, προσεχώς.
Επί του παρόντος οι αρχαιολόγοι γνωρίζουν μόνο τα σχετικά με το περιεχόμενο του μουσείου: η έκθεση θα διαφωτίζει τον επισκέπτη για την ιστορία της Ακρόπολης διά μέσου των αιώνων από την πρώτη κατοίκησή της, τη μετεξέλιξή της σε ιερό τόπο, τα μνημεία της, τις καταστροφές τους ή την αλλαγή της χρήσης τους σε διάφορες εποχές, τις πρώτες αναστηλώσεις από τον Μπαλάνο και τον Ορλάνδο, αλλά και τις σύγχρονες.
«Το μουσείο θα είναι συμπληρωματικό προς το νέο» λέει η αρχαιολόγος δρ Μαλλούχου-Τufano, η οποία έχει να καταθέσει τα αποτελέσματα της έρευνας κοινού της Υπηρεσίας Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως, σύμφωνα με τα οποία οι επισκέπτες ζητούν περισσότερο πληροφοριακό υλικό για την ενημέρωσή τους. (Στην ίδια έρευνα το κοινό φαίνεται να μην ενοχλείται από τις σκαλωσιές στα μνημεία, αποδεχόμενο την αναγκαιότητα της αναστήλωσής τους.)
Σύμφωνα με τα ως τώρα ισχύοντα, η έκθεση θα περιλαμβάνει σχέδια και γκραβούρες περιηγητών, ανάμεσά τους και αυτές των Στιούαρτ και Ρέβετ, μελέτες κτλ., αλλά και αυθεντικό υλικό, δηλαδή μια επιλογή από τις διάσπαρτες στον χώρο επιγραφές (έχει γίνει από τον επιγραφικό κ. Ματθαίου, ενώ οι βυζαντινές επελέγησαν από τον πρόεδρο της ΕΣΜΑ κ. Χαράλαμπο Μπούρα), όπως και αρχιτεκτονικά μέλη της αρχαϊκής εποχής που διατηρούν τα χρώματά τους. Εξάλλου θα τοποθετηθούν ακόμη και σιδερένιοι σύνδεσμοι που είχαν χρησιμοποιηθεί στις αναστηλώσεις του Μπαλάνου, το βαρούλκο του Κλέντσε κτλ., ενώ θα υπάρχει και οπτικοακουστικό υλικό. Όλα αυτά εφόσον δοθεί το πράσινο φως για την εκκίνηση του έργου.
Πηγή: Το Βήμα, Μ. Θερμού, 6/11/09