Σήμερα εγκαινιάζεται επίσημα και από αύριο ανοίγει ξανά τις πύλες του στο κοινό το Neues Museum στο Νησί των Μουσείων, στο Βερολίνο.
Το σημαντικό αυτό αρχιτεκτονικό επίτευγμα για την ιστορία της τέχνης, της μουσειολογίας και της τεχνολογίας σχεδιάστηκε από τον Friedrich August Stüler, μαθητή του Karl Friedrich Schinkel, και ανεγέρθηκε τον 19ο αιώνα (1841-1855), με σκοπό να στεγάσει έργα τέχνης αλλά και να αποτελεί το ίδιο ένα ξεχωριστό έργο τέχνης. Κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, στη διάρκεια δύο βομβαρδισμών, το 1943 και το 1945, υπέστη σοβαρές ζημιές, ενώ αργότερα, η κυβέρνηση της πρώην Ανατολικής Γερμανίας προσπάθησε να το κατεδαφίσει για να ανοικοδομήσει στη θέση του ένα νέο «Palast der Republik», χωρίς όμως αποτέλεσμα εξαιτίας της μεγάλης αντίδρασης.
Το κτίριο αυτό, που μέχρι πρότινος ήταν εκείνο που είχε υποστεί τη μεγαλύτερη καταστροφή από τα μουσεία της Νήσου των Μουσείων, ανέλαβε να αποκαταστήσει ο βρετανός αρχιτέκτονας David Chipperfield, κατόπιν διαγωνισμού που έγινε το 1993, σε συνεργασία με συντηρητές, μουσειολόγους, αρχαιολόγους και άλλους ειδικούς. Σημαντική ήταν η συνεισφορά του πρώην διευθυντή του Αιγυπτιακού Μουσείου του Βερολίνου, Dietrich Wildung, και του επικεφαλής της ομάδας των συντηρητών, Julian Harrap. Το φιλόδοξο αυτό έργο της αποκατάστασης και επαναλειτουργίας του Μουσείου υπήρξε εξαιρετικά δαπανηρό και διήρκεσε έξι χρόνια. Εξαιτίας μάλιστα της κακής οικονομικής κατάστασης του κρατιδίου του Βερολίνου, το γερμανικό κράτος επωμίσθηκε τελικά τα έξοδα της συντήρησης και αποκατάστασης.
Αξίξει να σημειωθεί ότι μέσα στις τρεις ημέρες (5-8 Μαρτίου 2009, οπότε και ολοκληρώθηκαν οι εργασίες αποκατάστασης) που άνοιξε προσωρινά τις πύλες του στο κοινό, το νέο κτίριο προσέλκυσε πάνω από 35.000 επισκέπτες, οι οποίοι έσπευσαν να δουν τις ανακαινισμένες, κενές εκθεμάτων, αίθουσές του. Κι αυτό γιατί ο βρετανός αρχιτέκτονας κατόρθωσε να συμπληρώσει το κατεστραμμένο κτίριο του 19ου αιώνα με μοντέρνα, απλά και επιβλητικά αρχιτεκτονικά στοιχεία, διατηρώντας ανέπαφο και ορατό ό,τι είχε σωθεί από το χρόνο και με σεβασμό σε ό,τι ο ίδιος θεωρεί πως αντιπροσωπεύει την αλήθεια του κτιρίου, τα υλικά. Για την αποκατάσταση των τμημάτων του κτιρίου που ήταν δυνατόν να συντηρηθούν, αναπαρήγαγε πιστά τα υλικά και υιοθέτησε ανάλογες τεχνικές κατασκευής με αυτές που είχαν χρησιμοποιηθεί από τον Stüler, όπως για παράδειγμα η παραγωγή 40.000 πήλινων αγγείων για τις θολωτές οροφές των υπόγειων χώρων του κτιρίου, με ανοίγματα που φτάνουν τα 6 μ. Έτσι, ο επισκέπτης βλέπει τον αυθεντικό, παραδοσιακό χαρακτήρα του κτιρίου πλάι στις παρεμβάσεις του Chipperfield, ένα ευρηματικό πάντρεμα του παλαιού με το νέο, και έρχεται αντιμέτωπος με ένα εντυπωσιακό, μοναδικό οπτικό αποτέλεσμα, που αφήνει πραγματικά χώρο στο όνειρο.
Στο ανακαινισμένο κτίριο βρήκαν στέγη το Αιγυπτιακό Μουσείο και η Συλλογή Παπύρων, το Μουσείο Προϊστορίας και Πρώιμης Ιστορίας και αντικείμενα της Συλλογής Αρχαιοτήτων του Βερολίνου.
Πόλο έλξης των επισκεπτών θα αποτελέσει αναμφισβήτητα η περίφημη προτομή της Νεφερτίτης, της «Μόνα Λίζα» του Βερολίνου, που εκτίθεται μόνη της στη βόρεια θολωτή αίθουσα. Η προτομή μεταφέρθηκε στις 4 Οκτωβρίου από το Altes Museum στο Neues Museum, επιστρέφοντας έτσι στον αρχικό εκθεσιακό της χώρο στη Νήσο των Μουσείων του Βερολίνου και βρίσκοντας ένα παλάτι αντάξιο της ομορφιάς της.
Π.Τ. και Κ.Χ.