Την πρώτη τους επίσκεψη στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης έκαναν χθες το πρωί οι αρχαιολόγοι. Κάποιοι από αυτούς είχαν παρακολουθήσει στενότερα το έργο κατά τα τελευταία χρόνια, οι περισσότεροι όχι, αλλά η συγκίνηση περίσσεψε για όλους. Γιατί αν το αίτημα της δημιουργίας ενός νέου μουσείου για την τέχνη της αρχαίας Ελλάδας, όπως διαμορφώθηκε στην Αθήνα του Χρυσού Αιώνα-λίγο πριν και λίγο μετά από αυτόν-, υπήρξε έκφραση όλων, οι άνθρωποι που έχουν αφιερώσει τη ζωή τους στην πολιτιστική κληρονομιά της χώρας έχουν κάθε δικαίωμα να το αισθάνονται πιο κοντά. Τα πρώτα σχόλια ήταν θετικά, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ως ειδικοί δεν μπορεί να είχαν κάποιες παρατηρήσεις ή διαφωνίες για επί μέρους ζητήματα. Γεγονός είναι άλλωστε ότι αυτό το μουσείο είναι διαφορετικό από όλα τα άλλα. Ένα μουσείο που έγινε με συγκεκριμένο στόχο και για συγκεκριμένα έργα τέχνης, μοντέρνο, τολμηρό αλλά ταυτόχρονα φιλόξενο για τους θησαυρούς που περιβάλλει. «Το Βήμα» ζήτησε, λίγες ώρες μετά την επίσκεψή τους, τις εντυπώσεις αρχαιολόγων και διευθυντών μουσείων.
Γιάννης Σακελλαράκης
Καθηγητής Αρχαιολογίας
«Μαγεύτηκα. Εδώ έχουμε ένα θαύμα! Τι να πρωτοπώ; Είδα για πρώτη φορά τις Καρυάτιδες από την πίσω πλευρά τους και μπόρεσα να διακρίνω το φως να περνάει μέσα από τους βοστρύχους τους. Σχεδόν μύρισα το μουσούδι του σκύλου και η γλαύκα έγινε ξανά ένα σύμβολο, όπως ήταν. Ένιωσα μέσα στο Μουσείο μια ευφορία που δεν μπορεί να περιγραφεί. Πώς νιώθουν οι καθολικοί μετά την πρώτη τους κοινωνία ή όπως ένας ορθόδοξος μετά από εξομολόγηση… Γιατί είναι ένα φωτεινό μουσείο στο οποίο διεισδύει το φως από παντού αλλά μπορεί να ωραιοποιεί και το περιβάλλον έξω από αυτό. Και κάτι ακόμη. Αυτό το μουσείο είναι η αποθέωση της δημοκρατίας, γιατί μπορεί να συμμετέχει σε αυτό ο πολίτης. Ποτέ άλλοτε δεν έχω νιώσει αυτή τη δημοκρατική ευεξία, όπως μέσα στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης».
Πέτρος Θέμελης
Καθηγητής Αρχαιολογίας
«Είδα μια θάλασσα των γλυπτών στο Μουσείο. Η αίθουσα του Παρθενώνα είναι καταπληκτική και η πρόταση της τοποθέτησης των αντιγράφων εξαιρετική. Εχει γίνει μια τρομερή προσπάθεια γι΄ αυτό το μουσείο και τελικά αναδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο τα γλυπτά ενώ ταυτόχρονα συνδέεται συμβολικά με τον βράχο της Ακρόπολης και τον Παρθενώνα. Ιδιαίτερο ρόλο παίζει ο φωτισμός, που επειδή δεν είναι σταθερός αλλά πάλλεται ανάλογα με την ώρα και την ημέρα φωτίζει κάθε στιγμή με διαφορετικό τρόπο τα γλυπτά μέσα στο Μουσείο αλλά και τον αρχαιολογικό χώρο στο ύπαιθρο. Ως κτίριο είναι πολύ μοντέρνο και η μορφή του έχει άμεση σχέση με τη λειτουργία του, τον συγκεκριμένο λόγο δηλαδή για τον οποίο κατασκευάστηκε».
Νίκος Σταμπολίδης
Καθηγητής Αρχαιολογίας, διευθυντής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης
«Είμαι πολύ συγκινημένος για την ολοκλήρωση αυτού του επιτεύγματος. Υπάρχουν αρχαία έργα μέσα στο Μουσείο, που αναδεικνύονται εξαιρετικά και φαίνονται διαφορετικά ακόμη και σ΄ εμένα, που είμαι 30 και πλέον χρόνια αρχαιολόγος. Μέσα σ΄ αυτό το φως και με την καινούργια εκθεσιακή σύλληψη, η απόδοση του κλασικού πνεύματος γίνεται πραγματικά στην κόψη του ξυραφιού και τα έργα παρουσιάζονται έτσι όπως δεν τα έχει ξαναδεί κανείς. Αλλά πέρα από εμένα, οι νέοι “ένοικοι” του Μουσείου είναι αυτοί που θα πρέπει πρώτοι να πουν τις εντυπώσεις τους… Γιατί η χαρά της μετοίκησης σε ένα νέο σπίτι δεν σημαίνει ότι απαλείφει τα προβλήματα. Και όταν μιλώ για προβλήματα, εννοώ ότι η Ενωμένη Ευρώπη πρέπει να αποδείξει στην πράξη ότι είναι ενωμένη. Τα κράτη θα πρέπει να στηριχθούν όχι μόνο στο οικονομικό τους μέγεθος και τις συναλλαγές αλλά κυρίως σε αυτά που αποτελούν τη συλλογική τους συνείδηση: την κοινή παιδεία και τον κοινό πολιτισμό. Μόνον τότε θα γίνει κατανοητό το γεγονός ότι και τα “περιουσιακά” στοιχεία του Παρθενώνα, που είναι το σύμβολο του δυτικού πολιτισμού, θα πρέπει να είναι ενωμένα».
Νίκος Καλτσάς
Αρχαιολόγος, διευθυντής του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου
«Είναι ένα πολύ ωραίο και πολύ λαμπερό μουσείο, διαφορετικό από ό,τι έχουμε συνηθίσει ως τώρα. Αισθάνεσαι μια υπερηφάνεια όταν μπαίνεις μέσα. Το εντυπωσιακό μάλιστα είναι ότι παρά το γεγονός πως είναι πολύ καινούργιο και πολύ μοντέρνο σε κάνει να νιώθεις άνετα και οικεία. Μου άρεσε ιδιαίτερα η αίθουσα του Παρθενώνα, νομίζω ότι είναι το ωραιότερο κομμάτι του Μουσείου. Μου δόθηκε η αίσθηση ότι θα είναι πολύ ωραίο τη νύχτα με την Ακρόπολη φωτισμένη, τα φώτα της πόλης και όλα αυτά μαζί με τα γλυπτά. Ελπίζω να καθιερώσουν τουλάχιστον μία ημέρα της εβδομάδας που θα παραμένει ανοιχτό ως τις 12 τα μεσάνυχτα».
Δημήτρης Κωνστάντιος
Αρχαιολόγος, διευθυντής του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου
«Είναι ένα ωραίο μουσείο και εύχομαι από την καρδιά μου να έχει καλή επιτυχία σε όσα προγραμματίζει. Χάρηκα ιδιαίτερα την αίθουσα του Παρθενώνα. Είναι εξαιρετική και σε σχέση με το μνημείο απέναντί της. Εκεί φάνηκε η ιδιοφυΐα του Τσουμί να θέσει αυτό το ωραιότατο γυάλινο κουτί παράλληλα με τον Παρθενώνα, έτσι που η σχέση του μνημείου με τα γλυπτά να είναι άμεση».
Πηγή: Το Βήμα, Μ. Θερμού, 19/6/09