Για να σωθεί από τα νερά φράγματος στον Αλιάκμονα η Μονή της Παναγίας Τορνικίου Γρεβενών θα «περπατήσει» 127 μ. και 27 καθ΄ ύψος
Το διώροφο καθολικό της παλαιάς Μονής Κοιμήσεως της Θεοτόκου Τορνικίου, στον Νομό Γρεβενών, βάρους 300 τόνων, θα διανύσει απόσταση 127 μ. και θα ανηφορίσει 27 μ. για να εγκατασταθεί στην κορυφή ενός λόφου γλιστρώντας πάνω σε ράγες με ρυθμό ενός μέτρου την ώρα.
Η μετακόμιση είναι υποχρεωτική, προκειμένου να μη βυθιστεί στα νερά της λίμνης του υδροηλεκτρικού φράγματος του Αγίου Ιλαρίωνα στον Αλιάκμονα. Θα πραγματοποιηθεί με δαπάνες της ΔΕΗ-350.000 ευρώ- και πήρε πρόσφατα την έγκριση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου.
Πέντε μήνες υπολογίζεται ότι θα διαρκέσει η όλη επιχείρηση. Το εκκλησάκι θα ακουμπήσει σε μεταλλική εσχάρα που θα τοποθετηθεί κάτω από τα θεμέλια.
Η μετακίνηση θα διαρκέσει 20-25 ημέρες. Στη νέα του θέση ο ναός θα μείνει μόνιμα εγκατεστημένος πάνω στην εσχάρα. Ο ναός που χρονολογείται στον 15ο αιώνα παρουσιάζει την ιδιομορφία ότι είναι διώροφος και διαθέτει στον άνω όροφο ένα είδος ανοιχτού ξύλινου στεγάστρου, ένα προστώο που θα μεταφερθεί και αυτό μαζί με τους δύο υποκείμενους αυθεντικούς τοίχους με το σκεπτικό της προστασίας των τοιχογραφιών που κοσμούν την πρόσοψη.
Λόγω υψηλού κόστους, από τα λοιπά κτίσματα της μονής θα μεταφερθεί μόνο ένας ακόμη τοίχος και θα ανακατασκευαστεί το περίγραμμα του περιβόλου της μονής με χαμηλό τοίχο. Ειδική μέριμνα θα ληφθεί για την ορθή «αντιγραφή» του τόξου της ανατολικής όψεως και τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου, ώστε να δίνει την αίσθηση της κάτοψης του μοναστηριακού συγκροτήματος.
Τη μελέτη για τη μετακίνηση της εκκλησίας εκπόνησε για λογαριασμό της χορηγού εταιρείας ομάδα ειδικών με επικεφαλής τον αρχιτέκτονα μηχανικό Δημήτρη Κορρέ, γνωστό από τη μεταφορά του ναϋδρίου της Αγίας Θέκλας στην οδό Κηφισίας, των Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου στο αεροδρόμιο των Σπάτων, ενός τζαμιού στη Θεσσαλονίκη και άλλων κτιρίων.
Η ολίσθηση του καθολικού της μονής θα γίνει με ώθηση από κάτω προς τα πάνω, πάνω σε ράγες χαλύβδινες με επικάλυψη τεφλόν, με υδραυλικά έμβολα, ενώ βοηθητικά δύο ισχυρά συρματόσχοινα θα ελκύουν το μνημείο και θα διατηρούν την ευστάθειά του.
Πηγή: Τα Νέα, Π. Κατημερτζή, 28/5/09