Το Νέο Μουσείο Ακρόπολης κρύβει κατασκευαστικές καινοτομίες και στοιχεία βιοκλιματικού σχεδιασμού, βασισμένα σε υπερσύγχρονη και πρωτόγνωρη τεχνολογία
Το Νέο Μουσείο Ακρόπολης, συνολικής έκτασης 23.000 τ.μ. με 14.000 τ.μ. εκθεσιακών χώρων, σχεδιάστηκε από την αρχιτεκτονική ομάδα των Μπερνάρ Τσουμί στη Νέα Υόρκη και Μιχάλη Φωτιάδη στην Αθήνα, με τη συμμετοχή εξήντα ομάδων ειδικών συμβούλων -εκτός από τους στατικούς και τους μηχανολόγους-, ώστε να είναι αντισεισμικό, άνετο και να έχει καλή θερμική και ηχητική μόνωση.
Για παράδειγμα, η μεγάλη γυάλινη αίθουσα του Παρθενώνα-με απευθείας θέα στον Ιερό Βράχο και στον ναό της Αθηνάς- είναι στην ουσία μια «γυάλινη καμινάδα» που φιλτράρει τις βλαβερές ακτινοβολίες και εκμεταλλεύεται τον φυσικό φωτισμό. Επιπλέον λειτουργεί θερμομονωτικά και κάνει οικονομία στον κλιματισμό. Όταν η θερμοκρασία έξω φθάνει τους 40 C στην αίθουσα είναι 24.
Και αυτή δεν είναι η μόνη καινοτομία του νέου μουσείου που αξιοποιεί υπερσύγχρονη τεχνολογία, κατά τον αρχιτέκτονα Μιχάλη Φωτιάδη. Ενός μουσείου που, πέρα απ΄ αυτό, σχεδιάστηκε δε με τέτοιον τρόπο και τέτοια λογική ώστε μια οικογένεια να μπορεί να περάσει μια μέρα και να ικανοποιούνται από την επίσκεψη όλες τις ηλικίες. Έτσι, εκτός από τους κυρίως εκθεσιακούς χώρους διαθέτει δύο σνακ μπαρ, κατάστημα δώρων, εστιατόριο, αμφιθέατρο και αίθουσα περιοδικών εκθέσεων.
Το γυάλινο κέλυφος της αίθουσας του Παρθενώνα είναι αυτοφερόμενο, είναι δομημένο χωρίς πλαίσια και δεν έχει κατοπτρισμούς. Είναι κατασκευασμένο από γυαλί με χαμηλά επίπεδα σιδήρου, ώστε να μην έχει πράσινη απόχρωση και το φως να εισέρχεται καθαρό, με απόλυτα διαυγή θέα προς τα έξω και κυρίως προς την Ακρόπολη.
Η «γυάλινη καμινάδα» στην αίθουσα του Παρθενώνα αποτελείται από δύο τοιχώματα σε απόσταση 0,7 μ. μεταξύ τους. Το εξωτερικό κέλυφος έχει κουκκίδες μεταξοτυπίας για την αύξηση της σκίασης και τη μείωση της θαμπάδας και επίστρωση υψηλής απόδοσης για την προστασία από την υπέρυθρη ακτινοβολία. Το εσωτερικό κέλυφος κρέμεται στα 2,25 μ. από τη στάθμη του δαπέδου. Στη βάση του υαλοστασίου σχηματίζεται ένας πάγκος περιμετρικός που είναι ταυτόχρονα αγωγός κλιματισμού και βγάζει παγωμένο αέρα στο δάπεδο. Ο αέρας καθώς ανεβαίνει μεταξύ των δύο γυάλινων «τοίχων» προς το κενό της ψευδοροφής και τα κλιματιστικά μηχανήματα θερμαίνεται φυσικά.
Η γυάλινη ταράτσα είναι η «πέμπτη όψη» του νέου μουσείου. Είναι εμφανής από την Ακρόπολη και αποτελείται από γυάλινες επιφάνειες με μαύρη μεταξοτυπία που στηρίζονται σε ατσάλινους αποστάτες. Όταν βρέχει, τα νερά κυλούν κάτω από τις γυάλινες επιφάνειες σε ειδικές κατασκευές σιλικόνης προς κρυφές απορροές.
Γυάλινα δάπεδα
Χρησιμοποιούνται με τρόπο που να υπάρχει οπτική συνέχεια από την αίθουσα του Παρθενώνα ψηλά έως τις ανασκαφές 2,5 στρεμμάτων που είναι ενταγμένες στην κατώτερη στάθμη του μουσείου. Έχουν πάχος 5 εκ. και συνδυάζουν αντοχή, αντιολισθηρότητα και θερμομόνωση.
Αντισεισμικός σχεδιασμός
Το μουσείο είναι σχεδιασμένο ώστε να αντέξει σε σεισμό 10 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ (που θα ισοπέδωνε όλη την Αθήνα). Οι 92 κολόνες στήριξης πατούν σε ισάριθμα «εφέδρανα ανεστραμμένου εκκρεμούς», δηλαδή δύο μεταλλικές κατασκευές διαμέτρου 1,20 μ. που μοιάζουν με κοίλα πιάτα με εξαιρετικά λείες επιφάνειες που εξασφαλίζουν μεταξύ τους την ελάχιστη τριβή. Σε περίπτωση σεισμικής δόνησης, η ολίσθηση γίνεται ανάμεσα σ΄ αυτούς τους δίσκους, οι οποίοι λόγω του κοίλου σχήματός τους επανέρχονται στο τέλος της δόνησης. Κάθε εφέδρανο σχεδιάστηκε χωριστά, γιατί κάθε κολόνα έχει διαφορετικές στατικές ροπές και θλίψεις. Τα εφέδρανα κατασκευάσθηκαν σε ειδικευμένο εργοστάσιο στη Γερμανία και ελέγχθηκαν στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Ακουστική μόνωση
Για να μειωθούν οι ηχοανακλάσεις που είναι κουραστικές για τους επισκέπτες, ειδικά στη μεγάλη ράμπα ανόδου των πεζών, ύψους δώδεκα μέτρων, σύμφωνα με τη μελέτη του Θόδωρου Τιμαγένη, το ηχοαπορροφητικό υλικό τοποθετήθηκε πίσω από τα κάθετα τοιχώματα από προκατασκευασμένο μπετόν με τρύπες ώστε η ομιλία π.χ. ενός ξεναγού να γίνεται χωρίς ηχώ, με καθαρότητα ήχου.
Πηγή: Τα Νέα, Π. Κατημερτζή, 4/2/09