Μια άνευ προηγουμένου έκθεση του γνωστού γάλλου φωτογράφου και γλύπτη Ζαν Λυκ Μουλέν «ανοίγει» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, σε συνεργασία με το Λούβρο και «Το Βήμα», εγκαινιάζοντας κατά τρόπο υποδειγματικό τη μακρόπνοη στρατηγική συνεργασία μεταξύ των δύο μουσείων.
Το 2005 το Μουσείο του Λούβρου είχε επιτρέψει στον Μουλέν να δημιουργήσει στο εσωτερικό του ένα δεύτερο, «εικονικό» μουσείο: φωτογράφισε 24 μικρά, ταπεινά, καθημερινά και λαϊκά γλυπτά και αντικείμενα τέχνης από την αρχαιότητα, τα περισσότερα από τα οποία δεν παρατηρεί η μη «ειδική» πληθώρα των επισκεπτών του. Μιλάμε για δαίμονες και σκοτεινές θεότητες, άρχοντες του σκότους και του σεξ. Οι φωτογραφίες εκτέθηκαν σε ειδική αίθουσα του Λούβρου. Ταυτόχρονα τυπώθηκαν ανά σελίδα σε ειδικό ένθετο του «Μonde», το οποίο προσφερόταν δωρεάν στο ευρύ κοινό. Σε άλλο σημείο του χώρου τοποθετήθηκαν στοίβες της ίδιας εφημερίδες ως ιδιότυπα γλυπτά. Στο Κυκλαδικό γίνεται αναπαραγωγή της ίδιας έκθεσης. Το μόνο που αλλάζει είναι ότι τώρα το Λούβρο συνεργάζεται, αντί του «Μonde», με «Το Βήμα».
Όλα αυτά μοιάζουν αφηρημένα, έχουν όμως τη λογική τους. Ο Μουλέν φωτογραφίζει τα αντικείμενα και τα ειδώλια σε ουδέτερο φόντο. Απογυμνώνει το έργο από κάθε συμβολισμό, από την ταυτότητά του και από κάθε προκαθορισμένη σημασία. Μέσα στην ιδιαιτερότητα και στη γυμνότητά του γίνεται φορέας πολλαπλών ερμηνειών. Ελεύθερο, ανήκει πλέον σε όλους και σε κανέναν. Ο θεατής θα το εννοήσει με πρωτογενή τρόπο, όπως εκείνος νιώθει. Άρα η σχέση του με το έργο αλλάζει. Αλλάζει όμως και η φύση του έργου. Μέσω του φωτογραφικού φακού, ενός «ενδιάμεσου» καλλιτεχνικού μέσου, έχει μεταμορφωθεί σε κάτι διαφορετικό. Όλα τα έργα μας κοιτάζουν κατάματα, αποζητούν διάλογο και εμπνέουν ερωτισμό.
Από τα 24 έργα πέντε προέρχονται από την Ανατολή, δέκα από την αρχαία Ελλάδα και τη Ρώμη και πέντε από την Αίγυπτο. Υπάρχουν ακόμη ένας μεσαιωνικός Χριστός και τρία αντικείμενα τέχνης του 16ου και 17ου αιώνα, ανάμεσά τους και η «Αλήθεια» του Μπερνίνι, το μοναδικό «επώνυμο» καλλιτέχνημα. Με τη συγκεκριμένη επιλογή ο Μουλέν επιχειρεί μεταξύ άλλων έναν διαλογισμό επάνω στις δοξασίες για τις πολιτιστικές μας συγγένειες και επιπλέον τη δημιουργία ενός νέου αφηγήματος για τη δημιουργία των σωμάτων.
Κατά δεύτερον, οι στοίβες των εφημερίδων είναι γλυπτά. «Έτσι ορίζονται στο οικονομικό πεδίο της καλλιτεχνικής παραγωγής στην εποχή της παντοδυναμίας των προϊόντων» σημειώνει ο ίδιος. Αποτελούν το δεύτερο μέρος της έκθεσης- και όχι μια απλή αναπαραγωγή της στο χαρτί. Και οι φωτογραφίες μέσα στο ένθετο, σε μακέτες αντιμέτωπες, δημιουργούν έναν εικαστικό διάλογο, έναν νέο αισθητικό συσχετισμό τους.
Τα επίσημα εγκαίνια της έκθεσης θα γίνουν στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (Νεοφύτου Δούκα 4/ Βασ. Σοφίας και Ηροδότου 1) την Πέμπτη 12 Μαρτίου στις 20.00. Η έκθεση εντάσσεται στο πρόγραμμα «Μeditarran e la carte» του Μουσείου και του Γαλλικού Ινστιτούτου. Θα διαρκέσει ως τις 26 Απριλίου.
Πηγή: Το Βήμα, Κ.Δαφέρμου, 8/3/09