Αυτό το στέγαστρο πότε θα γίνει; Τραγελαφικές καταστάσεις διαδραματίστηκαν χθες το πρωί όταν η ανάδοχος εταιρεία (J&Ρ- Αβαξ) για την κατασκευή του στεγάστρου του Ακρωτηρίου πήγε να καταθέσει στην Πολεοδομία Θήρας τη νέα μελέτη για την αποκατάστασή του. Εκεί η προαναφερόμενη υπηρεσία αρνήθηκε να τη δεχθεί με το αιτιολογικό ότι η περιοχή του Ακρωτηρίου είναι αρχαιολογική και ως εκ τούτου απαγορεύεται η δόμηση. Μόνο που αυτός ο νόμος ίσχυε ανέκαθεν. Προκειμένου μάλιστα για την κατασκευή του στεγάστρου- την αντικατάστασή του, για την ακρίβεια- είχε εκδοθεί ειδικό προεδρικό διάταγμα. Άλλωστε η Πολεδομία Θήρας είχε εκδώσει και παλαιότερα άδειες. Πώς αλλιώς θα είχε κατασκευαστεί το στέγαστρο;
«Πρόσφατα έγινε η θεώρηση των τεχνών της αναθεωρημένης μελέτης της αναδόχου εταιρείας. Αυτό που απομένει τώρα είναι τα τεύχη αυτά να κατατεθούν από τον ανάδοχο στην Πολεοδομία Σαντορίνης προκειμένου μετά την έγκριση να ξεκινήσουν οι εργασίες» ανέφερε μόλις προ ολίγων ημερών ο υπουργός Πολιτισμού, Αντώνης Σαμαράς στην πρώτη συνέντευξή του. Προφανώς δεν ήταν καλά ενημερωμένος. Κύκλοι του υπουργείου παρέπεμπαν έτσι χθες στην Αρχαιολογική Εταιρεία, η οποία εκτελεί το έργο έχοντας υπογράψει τη σύμβαση με την ανάδοχο J&Ρ- Αβαξ. Μόνο που στην προκειμένη περίπτωση η Αρχαιολογική Εταιρεία δεν είναι σε θέση να επέμβει σε δημόσιους φορείς.
Στην περιοχή όντως απαγορεύεται η δόμηση -παρ΄ ότι είχε κατασκευαστεί προ πολλών ετών, επί Σπυρίδωνος Μαρινάτου, ένα εργοταξιακό στέγαστρο για την προστασία των αρχαιοτήτων-, γι΄ αυτό και οι τότε υπουργοί Ευάγγελος Βενιζέλος και Κώστας Λαλιώτης είχαν προωθήσει προεδρικό διάταγμα ώστε να ξεπερασθεί το εμπόδιο. Η Πολεοδομία Θήρας λοιπόν είχε εκδώσει οικοδομική άδεια για την έναρξη των εργασιών στις 14 Φεβρουαρίου 2001, ενώ λίγους μήνες πριν από το δυστύχημα, στις 17 Ιουνίου 2005, υπήρξε και νέα αναθεωρημένη άδεια. Τι έχει μεσολαβήσει από τότε;
Έχουν περάσει τριάμισι χρόνια από την πτώση τμήματος του στεγάστρου με τραγική συνέπεια τον θάνατο ενός επισκέπτη. Το ζήτημα έλαβε διεθνείς διαστάσεις, το ίδιο και η προσπάθεια ανεύρεσης των αιτίων, μελέτες επί μελετών έγιναν αυτό το διάστημα, δικαστικές διαμάχες βρίσκονται σε εξέλιξη, ο αρχαιολογικός χώρος παραμένει φυσικά κλειστός και τώρα που η υπόθεση έφθασε σε ένα τέλος- αρχή του τέλους, για την ακρίβεια- η Πολεδομία της Θήρας αρνείται να παραλάβει την αναθεωρημένη μελέτη με την οποία θα καταστεί δυνατόν να ξεκινήσει η επισκευή του στεγάστρου.
Η συγκεκριμένη μελέτη, πάντως, την οποία είχε ζητήσει η ανάδοχος εταιρεία από τους βρετανούς μελετητές Οve Αrup & Ρartners, ενώ τον έλεγχό της πραγματοποίησε ο οίκος Αtkins, έχει εγκριθεί από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (29.7.2008). Σύμφωνα με αυτήν, μεταλλικά πλαίσια θα τοποθετηθούν στη θέση του χωροδικτυώματος της οροφής, θα γίνει αποσυναρμολόγηση των υποστυλωμάτων και, σύμφωνα με τους υπολογισμούς, αναμένεται να ενισχυθούν τα μισά περίπου από το σύνολο των 94, νέο σύστημα για την προστασία των σεισμών θα αντικαταστήσει τα αντισεισμικά εφέδρανα, ενώ η κατασκευή θα έχει λιγότερες ενώσεις και συγκολλήσεις. Το τελικό αποτέλεσμα ωστόσο θα παραμείνει πιστό στο αρχιτεκτονικό σχέδιο του Νίκου Φιντικάκη και στον βιοκλιματικό χαρακτήρα του. Έτσι θα τοποθετηθεί στην οροφή χώμα πάχους 8 εκατοστών, ενώ θα γίνει και φύτευση. Το έργο, εφόσον υπάρξει απεμπλοκή από το νέο πρόβλημα και αρχίσουν οι εργασίες, θα είναι έτοιμο σε ενάμιση χρόνο.
Πηγή: Το Βήμα, Μ.Θερμού, 19/2/09