Άμεση σχέση με σύγχρονα ιστορικά γεγονότα, και συγκεκριμένα με τη μάχη της Χαιρώνειας (338 π.Χ.), θεωρείται πως είχε ένα από τα διασημότερα έργα της αρχαίας ελληνικής πλαστικής, ο χάλκινος Έρως των Θεσπιών του περίφημου Λυσίππου (έδρασε από το 372 έως το 306 π.Χ. περίπου), ενός από τους γλύπτες στην υπηρεσία της μακεδονικής βασιλικής οικογένειας και προσωπικού γλύπτη του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Το πρωτότυπο έργο έχει χαθεί και το γνωρίζουμε μόνο από τα μεταγενέστερα ρωμαϊκά αντίγραφα, που δείχνουν το νεαρό Έρωτα να δοκιμάζει το τόξο του.

Σύμφωνα με την αρχαιολόγο Ερσίλια Λόπεζ, την οποία επικαλείται το δημοσίευμα, “στη μάχη της Χαιρώνειας αποδεκατίστηκε ο αήττητος μέχρι εκείνη τη στιγμή Ιερός Λόχος των Θηβών, που αποτελούνταν από 150 ζευγάρια εραστών Θηβαίων οπλιτών, γεγονός που όπως γνωρίζουμε από τις πηγές συγκλόνισε τον βασιλιά της Μακεδονίας Φίλιππο Β΄. Για να εξιλεωθεί για τη σφαγή ο Φίλιππος παρήγγειλε στον Λύσιππο να δημιουργήσει το άγαλμα του Έρωτα, το οποίο και ανέθεσε στο ιερό του θεού, στις Θεσπιές”.

“Ο Λύσιππος είναι ξεκάθαρο πως εμπνεύστηκε από την έννοια του “παίδα” που έχει σαφείς ομοφυλοφιλικούς υπαινιγμούς για να δημιουργήσει ένα έργο – έμβλημα για τον έρωτα μεταξύ συστρατιωτών. Δεδομένου δε ότι το πρωτότυπο χάλκινο άγαλμα του Έρωτα χρονολογείται μεταξύ του 338 και 335 π.Χ. και η μάχη της Χαιρώνειας έγινε το 338 π.Χ. πιστεύω πως το αριστούργημα του Λυσίππου συνδέεται άμεσα με τα ιστορικά γεγονότα στη Χαιρώνεια”, καταλήγει η Ερσίλια Λόπεζ.

Πηγή: Τα Νέα (21/8/2008)