Η πλήρης απογύμνωση του Παρθενώνα από τον γλυπτό του διάκοσμο είναι μια ιστορική απόφαση και αυτήν έλαβε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Ο χρόνος και ο τρόπος που οι εναπομείνασες στον ναό 17 μετόπες θα καταβιβασθούν δεν προσδιορίζονται ακόμη. Το βέβαιο όμως είναι ότι πρόκειται για το εγγύς μέλλον, καθώς η ατμοσφαιρική ρύπανση της Αθήνας δεν επιτρέπει καμία καθυστέρηση. Αλλωστε ήδη τα Γλυπτά έχουν υποστεί μεγάλη καταστροφή, τέτοια μάλιστα ώστε συχνές να είναι οι βρετανικές αναφορές για την έλλειψη προστασίας που παρέχεται από τους Έλληνες στον Παρθενώνα ως αντεπιχείρημα για την επιστροφή των Γλυπτών.
Ελάχιστα τμήματα του διακόσμου έχουν απομείνει πάντως στον ναό, αφού από τη δεκαετία του ΄70 άρχισε σιγά σιγά η αποκαθήλωσή τους -ήδη σήμερα βρίσκονται στο Νέο Μουσείο Ακροπόλεως-, ιδού όμως που τώρα επιβάλλεται να απομακρυνθούν και αυτά. Στη θέση τους, πιστά αντίγραφα θα σηκώσουν το βάρος της απόδοσης μιας εικόνας που έχει προ πολλού απολεσθεί. Γιατί όσο και αν όλοι κατανοούν την αναγκαιότητα της πράξης, δύσκολα γίνεται εν τέλει ανεκτή. Κάποιες φωνές άλλωστε ότι «αυτός δεν θα είναι πια ο Παρθενώνας» ή ότι «θα έχουμε έναν Παρθενώνα-αντίγραφο» έχουν ήδη ακουστεί. Από την άλλη όμως, δίπλα στη συναισθηματική προσέγγιση των θεμάτων υπάρχει πάντα η λογική, η οποία επιβάλλει την ψύχραιμη αντιμετώπισή τους, ιδιαίτερα όταν είναι εθνικής σημασίας και παγκόσμιας εμβέλειας.
«Η καθαίρεση των γλυπτών θα είναι πλήρως αναστρέψιμη» εξήγησε στο Συμβούλιο ο πρόεδρος της Επιτροπής Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως, καθηγητής κ. Χαράλαμπος Μπούρας. Και αυτό σημαίνει ότι αν στις επόμενες γενιές η ατμόσφαιρα της Αθήνας είναι καθαρότερη, πολλά από τα Γλυπτά των μνημείων της Ακρόπολης θα είναι δυνατό να επιστρέψουν στη θέση τους. Ουτοπιστική υπόθεση, πλην όμως έχει ληφθεί υπ΄ όψιν. Ο προϊστάμενος της Εφορείας Ακροπόλεως εξάλλου, ο κ. Αλέκος Μάντης, αναφέρθηκε αναλυτικά στο ιστορικό της καταβίβασης του γλυπτού διακόσμου των μνημείων. Πρόκειται συγκεκριμένα για δύο μετόπες της βόρειας πλευράς του Παρθενώνα, μία μετόπη της νότιας και 14 της δυτικής πλευράς. Συνολικά στον ναό υπήρχαν 92 μετόπες διακοσμημένες με ανάγλυφες παραστάσεις που είχαν θέματα από την ελληνική μυθολογία και ειδικά μυθικές μάχες. Στην ανατολική πλευρά παριστάνεται η Γιγαντομαχία, στη βόρεια ο Τρωικός πόλεμος, στη δυτική η Αμαζονομαχία και στη νότια η Κενταυρομαχία. Ας σημειωθεί εξάλλου ότι είναι τα παλαιότερα αρχιτεκτονικά γλυπτά του ναού.
Στον Παρθενώνα σήμερα βρίσκεται σε εξέλιξη το δύσκολο πρόγραμμα της αποκατάστασης της βόρειας πλευράς του με βάση τη μελέτη του Κ. Ζάμπα και τις μελέτες εφαρμογής των Λ. Λαμπρινού και Ρ. Χριστοδουλοπούλου. Το ΚΑΣ ενέκρινε επίσης προχθές την επέμβαση στο τμήμα το οποίο είχε αναστηλωθεί από τον Μπαλάνο προκειμένου να αφαιρεθούν οι σιδερένιοι σύνδεσμοι, η λατύπη, τα τούβλα και το τσιμέντο που είχαν χρησιμοποιηθεί για την πλήρωση των κενών. Επίσης θα αποκατασταθεί η παρατοποθέτηση ενός γείσου που ανήκει στη νότια πλευρά του ναού και οι συμπληρώσεις θα γίνουν από μάρμαρο. Στόχος είναι η αποκατάσταση της μορφής του μνημείου και η ενίσχυση της στατικής επάρκειάς του.
Πηγή: Το Βήμα, 10/4/2008 (Μ. Θερμού)