«Εξασφάλισε δικαιοσύνη για τον σκλάβο και τη χήρα, εξασφάλισε δικαιοσύνη για τα ορφανά και για τον ξένο! Υπερασπίσου το δίκαιο του ανηλίκου, υπερασπίσου το δίκαιο του φτωχού!» Σημαίνουν αυτές οι φράσεις που είναι χαραγμένες σε θραύσμα πήλινης πινακίδας ότι στο Ισραήλ υπήρχαν 3.000 χρόνια πριν κοινωνικοί νόμοι για την προστασία των αδυνάτων; Κατά την άποψη του Reinhard Achenbach, ναι.

Ο καθηγητής που ασχολείται με την Παλαιά Διαθήκη, από το Πανεπιστήμιο του Μύνστερ, εξέτασε ενδελεχώς την αρχαιότερη γνωστή εβραϊκή επιγραφή: Το πήλινο θραύσμα είχαν βρει οι αρχαιολόγοι το 2008 στην πύλη της πόλης Khirbet Qeiyafa, του βασιλείου της Ιουδαίας, κοντά στα σύνορα με τους Φιλισταίους. Ο τρόπος που είναι γραμμένο το κείμενο των πέντε αράδων αντιστοιχεί, σύμφωνα με τους ειδικούς, σε γραφές του 10ου αιώνα π.Χ. Ο Achenbach προχώρησε την έρευνα γύρω από την επιγραφή, αναζητώντας παρόμοιες φράσεις στην εβραϊκή Βίβλο και στην Παλαιά Διαθήκη, όπως για παράδειγμα στο βιβλίο του Προφήτη Ζαχαρία (κεφ. 7, στ. 9-10): «…κρίνατε με δικαιοσύνην και ο καθένας σας ας δείχνη έμπρακτον την ελεημοσύνην και την συμπάθειάν του προς τον αδελφόν του. και χήραν και ορφανόν και προσήλητον και πένητα μη καταδυναστεύετε».

Όπως εξηγεί ο καθηγητής, ήδη στην αρχαία Αίγυπτο ίσχυε ο κανόνας ηθικού δικαίου που υπαγόρευε την προστασία της ιδιοκτησίας των χηρών και των ορφανών. Αυτό πιστοποιούν πηγές του β΄ μισού της 2ης χιλιετίας π.Χ. της Αιγύπτου που αναφέρονταν στο δίκαιο και στις διδαχές των σοφών. Επίσης, κρατικοί υπάλληλοι και γραφείς συχνά είχαν το χώρο εργασίας του κοντά στις πύλες της πόλης – όπως κι η πινακίδα στην Khirbet Qeiyafa βρέθηκε κοντά στην πύλη. «Η σημερινή βασική αρχή μας να παρέχουμε νομική προστασία σε αλλοδαπούς και να προστατεύουμε τους αδικημένους στο κοινωνικό κράτος ανάγεται λοιπόν στο μακρινό παρελθόν της αρχαίας Ανατολής» τονίζει ο Achenbach.

Το κείμενο πιθανότατα το είχε αντιγράψει πάνω στην πήλινη πινακίδα από κάποιο πρωτότυπο κάποιος μαθητευόμενος για το αξίωμα του κρατικού υπαλλήλου σε θέματα δικαιοσύνης.