Ο Αμερικανός έμπορος τέχνης που ήταν στο επίκεντρο του εμπορίου κλασικών αρχαιοτήτων επί πέντε δεκαετίες, πέθανε χθες στην οικία του στο Παρίσι. Ήταν 92 ετών.

Ο θάνατός του έρχεται τρεις εβδομάδες αφότου ολοκληρώθηκε η δίκη του στη Ρώμη. Ο Hecht κατηγορούνταν για διακίνηση κλεμμένων αρχαιοτήτων.

Από τη δεκαετία του 1990, ο Hecht είχε βρεθεί στο επίκεντρο μιας εκτεταμένης ιταλικής έρευνας για το παράνομο εμπόριο αρχαιοτήτων. Οι ιταλικές Αρχές εντόπισαν αντικείμενα από τάφους που μέσω ενός δικτύου λαθρεμπόρων, εμπόρων τέχνης και ιδιωτών συλλεκτών κατέληξαν στις προθήκες αμερικανικών, ευρωπαϊκών κ.ά. μουσείων.

Τα τελευταία χρόνια της ζωής του σημαδεύτηκαν από τη δίκη του στη Ρώμη. Συγκεκριμένα ο Hecht συνδεόταν με έργα τέχνης που επιστράφηκαν στην Ιταλία από τη Βόρεια Αμερική, όπως ο κρατήρας του Σαρπηδόνα και ο θησαυρός της Μοργκαντίνα…

Ο Hecht μαζί με τους φερόμενους ως συνεργάτες του Marion True, πρώην επιμελητή αρχαιοτήτων του J. Paul Getty, και Giacomo Medici, τον Ιταλό έμπορο τέχνης, κατηγορήθηκαν πως υπήρξαν τα πρόσωπα-κλειδιά του παράνομου εμπορίου έργων τέχνης. Ανάμεσα στα αποδεικτικά στοιχεία, ήταν τα χειρόγραφα απομνημονεύματα του Hecht, που κατασχέθηκαν από την ιταλική αστυνομία το 2001, όπου ο ίδιος εξιστορούσε μια μακρά σταδιοδρομία αγοράς αντικειμένων από αρχαιοκάπηλους σε όλη τη Μεσόγειο.

Ο Medici καταδικάστηκε το 2004, όμως η απόφαση για τους Hecht και True εκκρεμούσε ακόμη.

Τρεις εβδομάδες μετά την ολοκλήρωση της δίκης του, σε τηλεφωνική συνέντευξη, πάντως ο Hecht εξακολουθούσε να διατηρεί τη μυστικοπάθειά του σχετικά με την προέλευση της αξιοθαύμαστης συλλογής του αρχαίων αγγείων, γλυπτών και τοιχογραφιών που πλέον φιλοξενούνται σε διάφορα μουσεία ανά τον κόσμο.

«Δεν έχω ιδέα για το πού ήρθαν στο φως τα αντικείμενα» είπε. «Μπορεί να ανασκάφηκαν 100 χρόνια πριν, μπορεί και μία ώρα πριν».

Όπως γράφεται στην ιστοσελίδα Looting Matters, όμως, ο Hecht ίσως –άθελά του- να συνέβαλε στην έναρξη της σειράς ερευνών που οδήγησαν στην αποκάλυψη της Συνωμοσίας Μέντιτσι, και επομένως στην επιστροφή 100 και πλέον αρχαιοτήτων στην Ιταλία, αλλά και τη δυσφήμηση ορισμένων από τα πιο ευυπόληπτα μουσεία της Βόρειας Αμερικής. Κι αυτό γιατί ίσως η πώληση του κρατήρα του Σαρπηδόνα στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης το 1972 να οδήγησε στο να «περάσει» η περίφημη Απόφαση του Συμβουλίου του Αρχαιολογικού Ινστιτούτου της Αμερικής το 1973 με θέμα την Αγορά Αρχαιοτήτων από Μουσεία…