Από τις 3 Δεκεμβρίου έως τις 25 Ιανουαρίου το Μουσείο Μπενάκη διοργανώνει έκθεση με τίτλο «Η δημιουργική φωτογραφία στην αρχαιολογία». Παράλληλα, θα πραγματοποιηθεί στις 30 Νοεμβρίου ημερίδα για το ίδιο θέμα.
Στην έκθεση παρουσιάζονται φωτογραφίες που καλύπτουν μια περίοδο από το 1853 έως σήμερα. Οι φωτογραφίες είναι των: Τζέιμς Ρόμπερτσον, Δημητρίου Κωνσταντίνου, Γουίλιαμ Τζέιμς Στίλμαν, Πέτρου Μωραΐτη, Κωνσταντίνου Αθανασίου, Αντόν Σιλμπερχούμπερ, Φρεντερίκ Μπουασονά, Γουόλτερ Χετζ, Χέρμπερτ Λιστ, Γκέστα Χέλνερ και Σωκράτη Μαυρομμάτη.
Οι φωτογραφίες έχουν επιλεγεί ως χαρακτηριστικά δείγματα της κάθε εποχής, που περιγράφουν την εικαστική πρόθεση των φωτογράφων σε συνδυασμό με την υποκειμενική, συνήθως, «πραγματικότητα» στην καταγραφή της πληροφορίας.
Στην έκθεση δεν εξετάζεται η ιστορική αξία των φωτογραφιών, ούτε ο τύπος των υλικών και των μέσων που χρησιμοποιήθηκαν. Οι φωτογραφίες είναι όλες από την Ελλάδα. Η αναπαραγωγή τους δεν παραπέμπει στις φθαρμένες από τον χρόνο πρωτότυπες εκτυπώσεις, αλλά γίνεται με σύγχρονα μέσα ώστε ο θεατής, ανεπηρέαστος από τις μετέπειτα «περιπέτειες» της κάθε φωτογραφίας, να πλησιάσει στη ματιά του φωτογράφου πίσω από την μηχανή.
Ο όρος δημιουργική στον τίτλο, αναγνωρίζει το «διπλό πεπρωμένο» του φωτογραφικού μέσου δίνοντας το στίγμα μιας ανανεωμένης θεώρησης του περιεχομένου των φωτογραφικών εικόνων ανεξάρτητα από το κίνητρο της παραγωγής τους. Υπενθυμίζει πως η παραγωγή ενός φωτογραφικού ντοκουμέντου, όπως και αυτή μιας καλλιτεχνικής φωτογραφίας, προϋποθέτουν μια δημιουργική πράξη, που συνθέτει την ποιότητα της αισθητικής με αυτή της πληροφορίας.
Παράλληλα με την έκθεση θα πραγματοποιηθεί ημερίδα με ομιλίες Ελλήνων και Αμερικανών ειδικών πάνω στο ίδιο θέμα, στις 30 Νοεμβρίου, στο αμφιθέατρο της οδού Πειραιώς.
Στις ομιλίες θα αναπτυχθούν θέματα όπως η αξιολόγηση της δημιουργικής αρχαιολογικής φωτογραφίας στη αρχαιολογική έρευνα και διδασκαλία, η εικαστική πρόθεση σε σχέση με την πραγματικότητα και την αρχαιολογική τεκμηρίωση, η γενικότερη εικόνα της Ελλάδας, μέσω φωτογραφιών αρχαιολογικών χώρων και μνημείων, η δυσαρέσκεια που προκαλούν τα αρχαία ερείπια στους επισκέπτες του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ου, όπως και οι τρόποι, τα μέσα και οι προσπάθειες των φωτογράφων να μεταφέρουν το συναίσθημα και τη «ματιά» τους στην απεικόνιση αρχαιοτήτων.
Πηγή: in.gr (24/11/08)