Ατρόµητοι, πολυµήχανοι, παντοδύναµοι, πανέµορφοι κατάφεραν να σπάσουν το φράγµα του χρόνου. Το όνοµά τους έχει συνδεθεί µε κατορθώµατα, άθλους, έρωτες και έριδες. Ήρωες της µυθολογίας και των οµηρικών επών που ίσως να µην έζησαν ποτέ. Πλάσµατα της φαντασίας των αρχαίων Ελλήνων ή ιστορικά πρόσωπα, η αρχαία ελληνική τέχνη τούς «κοίταξε» κατάµατα και αποτύπωσε τη µορφή τους σε γλυπτά και αγγεία. Αποκαλύπτει δε το πρόσωπό τους σε µια ατµοσφαιρική αρχαιολογική έκθεση υπό τον τίτλο «Ήρωες: Θνητοί και µύθοι στην Αρχαία Ελλάδα» που φιλοξενείται από την Τρίτη στο Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
«Σήµερα θεωρούµε τους έλληνες ήρωες και τις ηρωίδες µυθικούς χαρακτήρες» λέει ο εκτελεστικός διευθυντής του Ιδρύµατος Ωνάση στις ΗΠΑ, πρέσβης Λουκάς Τσίλας. «Για τους αρχαίους Έλληνες όµως, επρόκειτο για πραγµατικούς άνδρες και γυναίκες που έζησαν, πέθαναν και µε κάποιον τρόπο υπερέβησαν τον θάνατο. Είµαστε περήφανοι που παρουσιάζουµε τη συγκεκριµένη έκθεση, διερευνώντας την αρχική έννοια του ηρωισµού µέσα από µία παρουσίαση εξαιρετικών έργων τέχνης που διατρέχουν πάνω από έξι αιώνες» συνεχίζει για την έκθεση που επιµελείται η δρ Σαµπίνε Αλµπερµέγιερ και ήδη έχει παρουσιαστεί στο Walters Αrt Μuseum, στο Frist Center for Visual Αrts του Νάσβιλ και το San Diego Μuseum of Αrt. Περισσότερα από 90 µοναδικά έργα τέχνης τα οποία καλύπτουν περίοδο αιώνων (7ος αι. π.Χ. – 3ος αι. π.Χ.) υπόσχονται να δείξουν τον τρόπο µε τον οποίο οι αρχαίοι Ελληνες αντιλαµβάνονταν την έννοια των ηρώων και πως οι ήρωες λειτούργησαν ως πρότυπα, ενώ ταυτόχρονα επιχειρούν να διευρευνήσουν την ανθρώπινη ανάγκη για ύπαρξη ηρώων ως προτύπων στις τέχνες ενός από τους αρχαιότερους πολιτισµούς.
Το νήµα για να ανακαλύψουν οι επισκέπτες τον κόσµο των ηρώων ξετυλίγεται σε τρεις ενότητες. Στην πρώτη, υπό τον τίτλο «Ήρωες στον µύθο», τον πρωταγωνιστικό ρόλο κρατούν οι τέσσερις µεγάλες µορφές του µύθου: ο Ηρακλής, ο Αχιλλέας, ο Οδυσσέας και η Ελένη. Η πολύταραχη ζωή τους µπορεί να ακολούθησε διαφορετικά µονοπάτια, το κοινό τους σηµείο όµως είναι ότι απαθανατίστηκαν. Στη δεύτερη, µε θέµα «Ήρωες στη λατρεία», φωτίζονται οι διαφορετικές πτυχές τους: από προστάτες και θεράποντες ως επικίνδυνοι και στοιχειωµένοι εκδικητές που δέχονταν θυσίες. Η αυλαία πέφτει δε µε τους «Ήρωες ως πρότυπα», ενότητα που εστιάζει στο πώς ηγέτες θέλησαν να µιµηθούν τους ήρωες του µύθου.
Πρωταγωνιστές µε λάµψη
Την παράσταση στην έκθεση του Ωνασείου αναµένεται να κλέψουν ο µελανόµορφος αµφορέας που απεικονίζει τον Αχιλλέα και τον Αίαντα να παίζουν ένα επιτραπέζιο παιχνίδι έξω από τα τείχη της Τροίας (τέλη 6ου αι. π.Χ.), ένας αµφορέας µε παράσταση της απόδρασης του Οδυσσέα από τη σπηλιά του Κύκλωπα Πολύφηµου (510 π.Χ.), ένα κορινθιακό χάλκινο κράνος (700-500 π.Χ.), ένα µαρµάρινο ανάγλυφο µε σκηνές από τον Τρωικό Πόλεµο (1ος αι. µ.Χ.), κεφαλή του Ηρακλή ως νέου χωρίς γενειάδα (1ος2ος αι. µ.Χ.), µία µαρµάρινη κεφαλή του Πολύφηµου (1ος2ος αι. µ.Χ.), αλλά και ένα χρυσό περιδέραιο µε την προτοµή του Μεγάλου Αλεξάνδρου (περ. 218-235 µ.Χ.).
Πηγή: Τα Νέα, Μ. Αδαμοπούλου, 29/9/10