«Nelly’s – Συλλογή Κρασάκη» είναι το θέμα της έκθεσης που εγκαινιάστηκε το περασμένο Σάββατο στα Χανιά, στη Δημοτική Πινακοθήκη, όπου σε τρία επίπεδα ξεδιπλώνεται η καλλιτεχνική πορεία της πιο σημαντικής Ελληνίδας φωτογράφου, που έκανε γνωστή την Ελλάδα στους Έλληνες και στο εξωτερικό.

Πρόκειται για 150 καρέ, επιλογή από τα 300 που διαθέτουν στη συλλογή τους ο Μιχάλης και η Τίνα Κρασάκη, όλα φωτογραφικά έργα της γεννημένης στο Αϊδίνι της Μικράς Ασίας Ελληνίδας Έλλης Σουγιουλτζόγλου Σεραϊδάρη, γνωστής με το καλλιτεχνικό της Nelly’s.

Μιλώντας για την έκθεση, ο συλλέκτης Μιχάλης Κρασάκης ανέφερε: «Για μένα αυτή η έκθεση που πραγματοποιείται στον πανέμορφο χώρο της Πινακοθήκης Χανίων είναι ένα είδος κατάθεσης ψυχής για δύο λόγους. Ο πρώτος αφορά ότι θα δείξουμε για πρώτη φορά τη συλλογή μας με τις πρωτότυπες φωτογραφίες της Nelly’s, της κορυφαίας φωτογράφου της Ελλάδας, και ο δεύτερος λόγος είναι ότι έχουμε αποκτήσει μία πολύ στενή σχέση με τη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων και πιστεύω ότι η έκθεση θα μαγέψει τον κόσμο, όχι μόνο τους φιλότεχνους ή τους φίλους της φωτογραφίας, αλλά σίγουρα και τα νέα παιδιά και τα σχολεία και τους φοιτητές, που για μένα προσωπικά είναι οι πιο σπουδαίοι “πελάτες” ενός μουσείου».

Τα κάδρα, όπως τα έχει επιμεληθεί η εικαστικός και επιμελήτρια της έκθεσης Στέλλα Κουκουλάκη, επιτρέπουν να φαίνονται οι φωτογραφίες στο πρωτότυπο πασπαρτού, με αποτέλεσμα να είναι ευδιάκριτες οι όποιες φθορές, τα σχισίματα, οι υπογραφές και οι σημειώσεις της Nelly’s. Ο κ. Κρασάκης αναφέρθηκε και στα λευκώματα που αφορούν όλες τις φωτογραφίες της γνωστής φωτογράφου από το 1923 που είχε ουσιαστικά ανατυπώσει με φωτογραφίες τα γυμνά της, όταν ήταν στη Δρέσδη, μέχρι την τελευταία έκδοση το 2023 που είναι ο τόμος του Μουσείου Μπενάκη. «Έχουμε 100 χρόνια βιβλία και τυπώματα για τη μεγάλη φωτογράφο μας. Παράλληλα, όμως, να αναφέρω πως ήταν τύχη να βρω τις πρωτότυπες επιστολές του δασκάλου της στη Δρέσδη, του 1928, όταν προετοίμαζε το ταξίδι του στην Κρήτη και την Πελοπόννησο και γράφει στην Nelly’s αρκετά γράμματα στα οποία διακρίνουμε ότι υπάρχει, εκτός από την τυπική διαδικασία ανάμεσα στο δάσκαλο και τη μαθήτρια, μία στενότερη σχέση. Πιστεύω ότι αυτές οι επιστολές θα δώσουν τη δυνατότητα στους μελλοντικούς ερευνητές να εξετάσουν και την ιδιωτική ζωή της κάτω από ένα άλλο πρίσμα», είπε ο συλλέκτης κ. Κρασάκης, ο οποίος από το 1974 που γνώρισε το έργο της Ελληνίδας φωτογράφου ενθουσιάστηκε και για 50 χρόνια συλλέγει ό,τι την αφορά.

Για το ταξίδι που μαγεύει και οδηγεί στο συναίσθημα και τη γοητεία μέσα από τη συγκεκριμένη έκθεση έκανε λόγο στη διάρκεια των εγκαινίων ο δήμαρχος Χανίων Παναγιώτης Σημανδηράκης. «Οφείλω να καταθέσω τη μεγάλη μου χαρά, διότι το ταξίδι του πολιτισμού, τα τελευταία χρόνια στα Χανιά συνεχίζει δυναμικά, με πολύ σημαντικούς σταθμούς. Σήμερα βρισκόμαστε σε ένα σημαντικό σταθμό για τον πολιτισμό του τόπου μας, μία σπουδαία έκθεση που μας δίνει την ευκαιρία όχι μόνο να ανακαλύψουμε μία από τις σπουδαιότερες φωτογράφους του 20ού αιώνα, αλλά να ανακαλύψουμε τον ίδιο μας τον τόπο, μέσα από τη σπάνια συλλογή του Μιχάλη και της Τίνας Κρασάκη. Έχουμε την ευκαιρία να ανακαλύψουμε την Nelly’s, η οποία προσπάθησε και κατάφερε να αποτυπώσει όλη την περίοδο του μεσοπολέμου με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, να αποτυπώσει τοπία και ανθρώπους, να αποτυπώσει το χρώμα, τη φυσιογνωμία της Ελλάδος και να την κάνει γνωστή σε ολόκληρη τη χώρα και τον κόσμο. Έχουμε την τύχη 150 έργα από τα συνολικά 300 της συλλογής να εκτίθενται εδώ, έργα που έχει υπογράψει και εκτυπώσει η ίδια η φωτογράφος, κάτι που δίνει ιδιαίτερη αξία στην έκθεση που εγκαινιάζεται σήμερα».

Όπως τόνισε ο δήμαρχος Χανίων, μεγάλη αξία όμως δίνει η δυνατότητα που έχουν πολίτες και επισκέπτες των Χανίων «…και πολύ περισσότερο των μαθητών και των νέων παιδιών να έρθουν σε επαφή με αυτή την υψηλή τέχνη, γεγονός που δικαιολογεί απολύτως τη λειτουργία της δημοτικής πινακοθήκης ως ένα εργαλείο ανάπτυξης του τόπου μας».

Σημαντική χαρακτήρισε ο Παναγιώτης Σημανδηράκης την παρουσία της επιμελήτριας Στέλλας Κουκουλάκη και την εργασία που έχει κάνει στο κομμάτι της προβολής των έργων: «…αλλά και στο δημιουργικό του καταλόγου με αποτέλεσμα να είναι άξια συγχαρητηρίων και πολλών ευχαριστιών. Με μία μοναδική μαεστρία η Στέλλα Κουκουλάκη χωροθέτησε και τοποθέτησε όλα τα έργα, ώστε να αποτελούν μία μοναδική αφήγηση, αλλά και για την επιμέλεια του καταλόγου, που θα αποτελέσει τεκμήριο για τους μελλοντικούς ερευνητές, ώστε να μπορέσουν να αποκωδικοποιήσουν όχι μόνο την καλλιτεχνική αλλά και την προσωπική πτυχή της μεγάλης δημιουργού».

Σπουδαία έκθεση με τα πρωτότυπα έργα της μεγάλης φωτογράφου που αξίζει να δουν όλοι, χαρακτήρισε την έκθεση η επιμελήτρια της και εικαστικός Στέλλα Κουκουλάκη. «Η έκθεση είναι μία περιδιάβαση στην Ελλάδα του μεσοπολέμου, τα μνημεία, τις εμβληματικές μορφές, τους απλούς ανθρώπους εκείνης της περιόδου. Στο ισόγειο της έκθεσης φιλοξενούνται έργα από τις αρχαιότητες, τοπία και τρεις δελφικές εορτές του Σικελιανού του 1930. Στον πρώτο όροφο εκτίθενται έργα που απεικονίζουν άνδρες, πορτρέτα γυναικών και παραδοσιακές φορεσιές, ενώ στο δεύτερο όροφο της έκθεσης φιλοξενούνται τα περίφημα γυμνά που τάραξαν τις ισορροπίες της συντηρητικής Αθήνας του μεσοπολέμου. Επίσης, φιλοξενούνται πορτρέτα επιφανών προσωπικοτήτων και της βασιλικής οικογένειας μέχρι το 1940. Στον ίδιο όροφο προβάλλεται ντοκιμαντέρ με στιγμές της μεγάλης φωτογράφου, από το αρχείο της ΕΡΤ, παραγωγής 1994, δηλαδή 4 χρόνια πριν από τον θάνατό της. Υπάρχουν επίσης, λήψεις της Σαντορίνης ενώ εκτίθεται και μία σπάνια αφίσα του ΕΟΤ του 1940 για την προώθηση του τουρισμού, όπως και το εξώφυλλο του γαλλικού περιοδικού VOILA του 1934».