Ωραίοι ως κούροι είναι τα δύο μαρμάρινα αγάλματα της Αρχαϊκής Εποχής που κατασχέθηκαν από την Ελληνική Αστυνομία θαμμένα σε αποθήκη αρχαιοκαπήλου στην Κορινθία και πρόκειται να παρουσιαστούν σήμερα από τον υπουργό Πολιτισμού στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο όπου έχουν μεταφερθεί.
Οι κούροι είναι σε φυσικό μέγεθος και διατηρούνται ολόκληροι (το κεφάλι του ενός είναι σπασμένο αλλά συγκολλείται), ενώ παρουσιάζουν κάποιες μικρές θραύσεις, παλαιές ή και σύγχρονες, οι οποίες πιθανόν προκλήθηκαν κατά τη λαθρανασκαφή. Πρόκειται για μεγάλη επιτυχία των διωκτικών αρχών, δεδομένου ότι ακέραια γλυπτά τέτοιου μεγέθους δεν βρίσκονται εύκολα σήμερα. Άλλωστε και οι αρχαιολόγοι που κλήθηκαν για να τα αξιολογήσουν εντυπωσιάστηκαν τόσο από την καλλιτεχνική αξία τους όσο και από τη διατήρησή τους.
Ο εντοπισμός των αρχαίων οφείλεται εξ ολοκλήρου στην κινητοποίηση των διωκτικών αρχών, που παρακολουθούσαν τους αρχαιοκαπήλους από τετραμήνου, καθώς οι τελευταίοι προσπάθησαν να πωλήσουν τα αγάλματα στο εξωτερικό ζητώντας 7,5 εκατ. ευρώ. Τότε επενέβη η Αστυνομία, στελέχη της οποίας εμφανίστηκαν ως αγοραστές, και κατά τις διαπραγματεύσεις η συμφωνία έκλεισε στο 1 εκατ. ευρώ. Ακολούθησε η σύλληψη των δύο αρχαιοκαπήλων (ηλικίας περίπου 60 ετών), ο ένας εκ των οποίων είχε διατελέσει στο παρελθόν δήμαρχος σε περιοχή της Κορινθίας και «έχει ιδιαίτερο πάθος με τα αρχαία», όπως αναφέρουν οι πληροφορίες.
Από την Κορινθία οι δύο κούροι μεταφέρθηκαν στην Ασφάλεια Αττικής τα ξημερώματα του Σαββάτου και εν συνεχεία στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Κατά την εξέτασή τους οι αρχαιολόγοι εκτίμησαν ότι από πρώτη άποψη τα αγάλματα είναι γνήσια και προέρχονται από κάποιο καλό καλλιτεχνικό εργαστήριο της εποχής, το οποίο δεν είναι απαραίτητο να βρισκόταν στην περιοχή. Παρουσιάζουν μάλιστα ορισμένα πολύ ενδιαφέροντα στυλιστικά στοιχεία, στην κόμμωση συγκεκριμένα, τα οποία δεν είναι πολύ συνηθισμένα. Όλα αυτά όμως, όπως και η ακριβής χρονολόγηση των αγαλμάτων, θα διευκρινισθούν μετά τη μελέτη τους. «Κλειδί» ο τόπος λαθρανασκαφής
Απομένει η επισήμανση του τόπου όπου έγινε η λαθρανασκαφή, αφού η παρουσία κούρων σημαίνει την ύπαρξη ενός ιερού της Αρχαϊκής Εποχής (7ος- 5ος π.Χ. αιώνας) στο οποίο είχαν ανατεθεί τα αγάλματα: είναι γνωστό ότι οι κούροι (και οι κόρες) τοποθετούνταν στα αετώματα και στις προσόψεις των ναών, καθώς όλα τα μεγάλα έργα της αρχαϊκής γλυπτικής εξυπηρετούσαν τις λατρευτικές ή γενικότερα πνευματικές ανάγκες. Όσον αφορά εξάλλου την τέχνη, με τα αγάλματα αυτά σηματοδοτείται η προσπάθεια της ελληνικής γλυπτικής να απεικονίσει το σώμα ακολουθώντας ένα περισσότερο φυσιοκρατικό και ανθρωποκεντρικό μοντέλο, ενώ ταυτόχρονα αναζήτησε και νέους τρόπους στερέωσης των αγαλμάτων. Διάσημα δείγματα αυτού του τύπου είναι ο κούρος του Σουνίου, ο Απόλλων των Ναξίων, οι κούροι της Σάμου, ο κούρος της Πάρου, ο κούρος της Βολομάνδρας, ο Απόλλων του Πειραιά, ο Παις του Κριτίου, ο Μοσχοφόρος της Ακρόπολης κ.ά.
Πηγή: Το Βήμα, Μ. Θερμού, 18/5/10