Μέσα από τα αναγνώσματα της βασικής μας εκπαίδευσης οι περισσότεροι Έλληνες γνωρίσαμε την αρχαία Αίγυπτο, κάτω από ένα αμφιλεγόμενο πρίσμα. Στην ύλη των Θρησκευτικών ήταν η εύπορη χώρα όπου καταπιεστικοί μονάρχες έκριναν τις τύχες διαφόρων άγιων μορφών-πατριαρχών για τις τρεις μεγάλες μονοθεϊστικές θρησκείες, αλλά και ο άγνωστος τόπος όπου έζησε κυνηγημένος ο Ιησούς τα πρώτα χρόνια της ζωής του. Στην Ιστορία, όπου παραδόξως οι αναφορές ήταν λιγότερες, ο αιγυπτιακός πολιτισμός στο σύνολό του παρουσιαζόταν ως μια αξιόλογη ανθρώπινη κατάκτηση, αλλά η μαθηματική τάξη που διακρίνει τις πιο γνωστές παραμέτρους του αποτελούσε αφορμή για αρνητικές συγκρίσεις, όταν στο προσκήνιο έρχονταν διάφορες εκφάνσεις του ελληνικού πολιτισμού.
Σήμερα, σε μια εποχή που επιτάσσει τη γνωριμία και την αποδοχή του «άλλου», τα ελληνόπουλα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν τον αιγυπτιακό πολιτισμό μέσα από μια διαφορετική, πιο αντικειμενική ματιά. Τη ματιά των ανθρώπων που αγάπησαν τόσο την Αίγυπτο ώστε να ειδικευθούν στη μελέτη του πολιτισμού της, να μάθουν την ξεχασμένη γλώσσα της και τις πολύπλοκες γραφές της και να την αντιμετωπίσουν τελικά ως κεντρικό θέμα και όχι ως αντικείμενο σύγκρισης στη θεώρησή τους για τον παγκόσμιο πολιτισμό. Και η αρχή έγινε το περασμένο Σάββατο, οπότε και ξεκίνησε η παρουσίαση μιας σειράς εκπαιδευτικών προγραμμάτων με θέμα την Αίγυπτο, για παιδιά Δημοτικού. Δημιουργός τους η βραβευμένη μουσειοπαιδαγωγός – και αιγυπτιώτισσα η ίδια – Σοφία Γιαλουράκη, και κινητήριος δύναμη πίσω από την πρωτοβουλία αυτή, η νεοϊδρυθείσα Ελληνική Εταιρεία Μελέτης Αρχαίας Αιγύπτου, με τον ιδρυτή της, δρα Αιγυπτιολογίας Βασίλη Χρυσικόπουλο. Πρώτο θέμα για συζήτηση και παιχνίδι, η αποκάλυψη του τάφου του Τουτανκχαμών, του παιδιού-φαραώ που έγινε διάσημος από τους αμύθητους θησαυρούς που βρέθηκαν στον ασύλητο τάφο του. Και πρωταγωνιστές τα παιδιά, που ταξίδεψαν με τη φαντασία τους στο χώρο και στο χρόνο, για να παίξουν με τον μικρό βασιλιά, να βοηθήσουν τους αρχαιολόγους να τον επαναφέρουν στο φως αλλά και να γνωρίσουν την καθημερινή ζωή των παιδιών στη σύγχρονη Αίγυπτο.
Η παρουσίαση στάθηκε αντάξια της φήμης της κυρίας Γιαλουράκη, που με επίγνωση των δυνατοτήτων των παιδιών αλλά και του δικού της ταλέντου στην επικοινωνία έκανε μια υποδειγματική δουλειά, όντας ξεναγός, δασκάλα και ταυτόχρονα φίλη του παιδικού κοινού της. Η φανταστική περιπλάνηση στην Αίγυπτο ήταν μια περιπέτεια αλλά ταυτόχρονα και ένα μήνυμα για την αποδοχή του «άλλου». Τα παιδιά τραγούδησαν το όνομα του Τουτανκχαμών, έπαιξαν με τα παιχνίδια του και βοήθησαν τον αρχαιολόγο Howard Carter να βρει τον αμύθητο θησαυρό του. Το διαφωτιστικό κουκλοθέατρο που παρουσίασε η κυρία Γιαλουράκη έφερε σε επαφή τα παιδιά με την καθημερινή πραγματικότητα των παιδιών της Αιγύπτου, όπου η ατημέλητη εμφάνιση και τα λιγοστά ρούχα και παιχνίδια δεν στερούν το χαμόγελο από τα πρόσωπα, δίνοντας το μήνυμα ότι ο άνθρωπος δεν κρίνεται από την εμφάνιση αλλά από τη θεώρησή του απέναντι στη ζωή, ενώ δεν είναι τα υλικά αλλά τα ψυχικά αγαθά που φέρνουν την ευτυχία.
Βοηθητικός στην κατανόηση του θέματος στάθηκε και ο πρόλογος-παρουσίαση της ζωής του φαραώ στο κοινό των ενήλικων συνοδών των παιδιών από τον Βασίλη Χρυσικόπουλο, που συμπλήρωνε χωρίς να επαναλαμβάνει τα διδάγματα της κυρίας Γιαλουράκη. Η φιλοξενία της εκδήλωσης από το Κέντρο Προσχολικής Εκπαίδευσης Λίλιαν Λύκου ήταν επίσης ένα μεγάλο προτέρημα, καθώς η ζεστή και προσιτή στα παιδιά αίθουσα ήταν ιδανικός τόπος διεξαγωγής μιας τέτοιας δραστηριότητας. Με την ποιότητα και την επιμέλεια που τη διέκρινε, η παρουσίαση στο σύνολό της έθεσε ήδη ψηλά τον πήχη της ποιότητας για τις εκδηλώσεις της νέας Εταιρείας. Το αν η ποιότητα αυτή θα διατηρηθεί, θα το δούμε στις επόμενες παρουσιάσεις. Σίγουρα πάντως η διοργάνωση αποτελεί πρωτοπορία για την παρουσίαση της αρχαίας Αιγύπτου στα παιδιά της χώρας μας.
Ζέτα Ξεκαλάκη