Ένας εκδοτικός οίκος που εδώ και χρόνια ειδικεύεται με επιτυχία στα παιδικά βιβλία είναι το «Καλειδοσκόπιο». Λίγο πριν από τις γιορτές, ξεχωρίσαμε μερικά βιβλία του που θα ενδιαφέρουν τα παιδιά και θα τα κάνουν να μάθουν ιστορία, διασκεδάζοντας.
Δύο μικρά εύχρηστα και διόλου «τρομακτικά» βιβλία για να γνωρίσουν τα παιδιά, και μαζί τους και οι μεγάλοι, την Αθήνα είναι:
Στην Αγορά των αρχαίων Αθηναίων (Μ. Ντεκάστρο, Κ. Βέτσης). Η καλή εικονογράφηση μαζί με ένα ευχάριστο και σωστά δομημένο κείμενο μας γνωρίζουν τα της καθημερινής ζωής των Αθηναίων στην πόλη τους.
Βόλτες στην Αθήνα (Ει. Βοκοτοπούλου). Στις σελίδες του μικρού αυτού βιβλίου, που βάζει κανείς και στην τσέπη του, κρύβονται όλα τα μυστικά μιας πόλης που ζει και αναπτύσσεται εδώ, αδιάλειπτα, από την προϊστορική εποχή μέχρι σήμερα. Ακόμα περιέχει δραστηριότητες και κατασκευές που κάνουν πιο ευχάριστη τη μάθηση.
Δύο άλλα βιβλία μας ξεναγούν σε ισάριθμες πόλεις:
Βεργίνα – θησαυροί, μύθοι και ιστορία της μακεδονικής γης (Λ. Θεοδώρου, Β. Γκράτζιου) και Αμφίπολη – μια πόλη της αρχαιότητας (συλλογικό έργο), για την οποία προσφέρεται ένα εκπαιδευτικό πακέτο για παιδιά των τελευταίων τάξεων του Δημοτικού, τα οποία μαζί με κάποιον μεγάλο θα περιηγηθούν τον χώρο, ανακαλύπτοντας μια αρχαία πόλη και την επιστήμη που βοήθησε στην αποκάλυψή της.
Ένας πολύ ωραίος οδηγός με τίτλο Μακεδονία, στα μονοπάτια των θεών και των ανθρώπων (Λ. Θεοδώρου) ξεκινά την ξενάγηση από την Αιγαιίδα και την αυγή της ανθρώπινης ζωής, για να μας μυήσει, στη συνέχεια, στα μυστικά του προϊστορικού ανθρώπου, στον τόπο, και αφού σχηματίσουμε μια ιδέα για το περιβάλλον και τις συνθήκες της ζωής, μας μιλά για τη μυθολογία και τον Όλυμπο. Τέλος έρχονται οι πόλεις «Αιανή – Σίνδος – Αιγές. Πόλεις και άνθρωποι στην απαρχή της ιστορίας μας», «Πέλλα, η πρωτεύουσα του κόσμου» και τέλος «Δίον, το ιερό των Μακεδόνων».
Η σειρά Στους δρόμους του Βυζαντίου πραγματεύεται διάφορα καθημερινά θέματα με τα βιβλία Κόκκινη κλωστή δεμένη – το παραμύθι των υφασμάτων (Π. Καλαμαρά), Στο σχολείο με… χαρτί και καλαμάρι (Θ. Μαρκόπουλος), Πρόσκληση σε γεύμα (Ε. Σταμπόγλη), Φάρμακα και θαύματα (Β. Κατσαρός), για τα οποία ελάχιστα ή τίποτα δεν γνωρίζουν τα παιδιά, αλλά που η γνώση τους μας φέρνει πιο κοντά στον άνθρωπο και στην καθημερινή του ζωή.
Τέλος, οι Καθημερινές ιστορίες για τα καράβια (Β. Κρεμμυδάς), με τα έξι κεφάλαια: ένα καράβι γεννιέται, προετοιμασία του ταξιδιού, ταξίδια γεμάτα κινδύνους, τα λιμάνια, η ελληνική επανάσταση, το νέο ελληνικό κράτος, σκιαγραφεί την ιστορία του ελληνικού ναυτικού.
Πρωτότυπη πρόταση για τη γνωριμία με το Βυζαντινό Μουσείο της Θεσσαλονίκης αποτελεί το βιβλίο Δέκα μικροί διάλογοι για ένα μουσείο (Έ. Μυρογιάννη), όπου η συμμετοχή του παιδιού (Νηπιαγωγείου – Δημοτικού) το οδηγεί στην κατανόηση του Τί είναι ένα Μουσείο, Γιατί σώζουμε τα πράγματα από το παρελθόν κ.ά.