Έναν άρτιο χιτώνα του Μουσείου Μπενάκη, που εκτίθεται στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού της Θεσσαλονίκης, θα παρουσιάσει η Σοφία Τσουρινάκη σε ανακοίνωσή της στη διάρκεια ημερίδας συντήρησης με τίτλο «Ύφασμα» την οποία διοργανώνει το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης με τη συνεργασία του τμήματος Συντήρησης, Χημικών και Φυσικών ερευνών και Αρχαιομετρίας και του τμήματος Συλλογών Κεραμικής, Τοιχογραφιών και Ψηφιδωτών του ΑΜΘ.
Η κα Τσουρινάκη θα παρουσιάσει μια πλήρη ανάλυση του χιτώνα, του τρόπου ύφανσής του σε σχήμα σταυρού με άνισα σκέλη, καθώς και του υφαντικού εργαλείου που χρησιμοποιήθηκε.
«Το μάλλινο ένδυμα προέρχεται από την Αίγυπτο και είναι άριστα διατηρημένο» εξηγεί η κα Τσουρινάκη. «Όπως υποδεικνύεται από την τεχνολογική μελέτη και το καλλιτεχνικό του ύφος, ο χιτώνας μπορεί να προσθέσει σημαντικές πληροφορίες στο σύνολο των μάλλινων, πρώιμων Βυζαντινών χιτώνων. Τεχνικά χαρακτηριστικά, όπως οι ενισχυμένες ούγιες, οι άκρες του υφάσματος που παραμένουν ανοικτές στις μασχάλες, η ιδιόμορφη εκτέλεση της τεχνικής των περιστρεφόμενων υφαδιών, τα μανίκια που στενεύουν και η επιρραμμένη διακόσμηση, φαίνεται να αποτελούν τα καθιερωμένα, κατασκευαστικά πρότυπα της περιόδου. »Επιπλέον, οι τεχνικές που έχουν χρησιμοποιηθεί στις παρυφές του ενδύματος, όπως η αρχική επεξεργασία των στημονιών και των απολήξεων, υποδεικνύουν ότι παίζουν σημαντικό ρόλο στην ενίσχυση, αλλά και στη διακόσμηση του ενδύματος. Ο υφαντής ενδέχεται να έχει υφάνει μόνο το ύφασμα βάσης, ενώ οι επιρραμμένες ταινίες και τα μετάλλια να έχουν υφανθεί χωριστά από εξειδικευμένους τεχνίτες ή εργαστήρια, όπως μαρτυρείται και από το σύνολο των μάλλινων ενδυμάτων της περιόδου. Τα πλούσια και πολύχρωμα στοιχεία της διακόσμησης μπορεί να έχουν λειτουργήσει με τέτοιο τρόπο, ώστε να αποτρέπουν το βάσκανο μάτι και να προσελκύουν την καλή τύχη στον φέροντα».
Σύμφωνα με την κα Τσουρινάκη, ο μάλλινος χιτώνας δίνει μία εντυπωσιακή εικόνα της παραγωγικής δραστηριότητας της κλωστοϋφαντουργίας στην Αίγυπτο, τον 6ο-8ο αι. μ.Χ., αλλά και των πρώιμων βυζαντινών ενδυμάτων. Τόσο η μορφή, όσο και το καλλιτεχνικό ύφος του ενδύματος που παρουσιάζουν πολλά κοινά χαρακτηριστικά με τα εικονιζόμενα ενδύματα σε τοιχογραφίες και ψηφιδωτά της Μεσογείου, μπορούν να αποτελέσουν μία βάση δεδομένων για τη μελέτη των πρώιμων βυζαντινών ενδυμάτων, που παρουσιάζουν ελλιπή τεκμηρίωση.
Η ημερίδα θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 6 Νοεμβρίου 2015 (09:00-15:15) στην Αίθουσα «Μανόλης Ανδρόνικος» του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης.
Για το πρόγραμμα της ημερίδας πατήστε εδώ.